DIETOTERAPIA DNY MOCZANOWEJ

Dna moczanowa to zapalna choroba, w której kryształy moczanu odkładają się w stawach, tkankach i narządach. W wyniku tych zmian, dochodzi do zapalenia stawów, które może mieć charakter napadowy lub przewlekły. Zgodnie z europejskimi danymi można przyjąć, że na dnę moczanową choruje obecnie 400-700 tysięcy osób w Polsce. Terapia tej jednostki powinna opierać się na zmianie nawyków żywieniowych i stylu życia chorego.

Przyczyny dny moczanowej

Gdy stężenie kwasu moczowego we krwi wzrośnie powyżej 6,8 mg/dl (hiperurykemia) może nastąpić zjawisko odkładania się jego kryształków. Jaka jest przyczyna hiperurykemii? Najczęściej jest to związane ze zmniejszeniem jego wydalania przez nerki lub zwiększoną podażą puryn w diecie.

Wzrost zachorowań na dnę moczanową może wiązać się ze zwiększeniem zapadalności na choroby metaboliczne takie jak cukrzyca i nadciśnienie tętnicze, które są jej czynnikiem ryzyka. Dna moczanowa

występuje znacznie częściej u mężczyzn niż u kobiet. Ryzyko zachorowania wzrasta wraz z wiekiem.

Główne objawy

Objawy dny moczanowej są bardzo charakterystyczne. Napady bólowe są intensywne. Najczęściej zajęte zostają stawy dużego palca stopy, w dalszej kolejności stawy ręki, kolanowe czy ramienne. Staw objęty zapaleniem jest spuchnięty i zaczerwieniony. Ból ustępuje w ciągu kilku dni, ale napady mogą się powtarzać. Nieleczona dna moczanowa może przejść w formę przewlekłą z uszkodzeniem stawów i ograniczeniem sprawności.

Dieta osoby chorej na dnę moczanową

Zmiana nawyków żywieniowych i stylu życia to podstawy terapii tej jednostki chorobowej.

Kwas moczowy powstaje jako końcowy produkt metabolizmu puryn, które pochodzą bezpośrednio z syntezy w organizmie, pożywienia i rozpadu kwasów nukleinowych.

Prościej mówiąc, dieta bogata w puryny zwiększa stężenie kwasu moczowego. Chorzy powinni więc unikać pokarmów, które je zawierają. Takie produkty jak podroby, mięso, owoce morza, a także produkty zawierające fruktozę powinny zostać wykluczone z jadłospisu.

Osobom chorym na dnę moczanową poleca się spożywanie mleka i jego przetworów, ryżu, jajek oraz warzyw i roślin strączkowych. W zaleceniach nie może zabraknąć informacji o technice kulinarnej. Przeciwwskazane jest smażenie i pieczenie, a poleca się gotowanie i duszenie.

Zalecenia dla osób z dną moczanową muszą być zrozumiałe i w jasny sposób przekazane dla Pacjenta, ponieważ mogą w znaczący sposób wpłynąć na skuteczność leczenia.