Wodny zawrót głowy!

Wodny zawrót głowy! w programie dietetycznym - Dietetyk Pro

Woda to jeden z najcenniejszych surowców na Ziemi. Jest tak ważna, że szejkowie Zjednoczonych Emiratów Arabskich planują zwiększyć u siebie jej ilość przez przeciągnięcie lodowca na swoje wybrzeże! Stanowi główny składniki naszego ciała (ok. 65-75% masy), dlatego warto wiedzieć o niej więcej. Jakie są rodzaje dostępnych dla konsumentów wód, czym one się różnią? Czy woda gazowana jest niezdrowa? Na te wszystkie pytania znajdziecie odpowiedź poniżej.

Najbardziej popularnymi rodzajami wody dostępnymi na polskim rynku są wody mineralne i źródlane. Pierwsze z nich to wody podziemne, które różnią się od tych przeznaczonych do spożycia pierwotną czystością oraz stabilnym składem mineralnym, ale tylko w określonych przypadkach posiadają właściwości korzystnie działające na zdrowie ludzi. W związku z tym przy zakupie ważne jest, aby zapoznać się ze składem podanym na etykiecie. Rozróżnia się 3 poziomy zmineralizowania, które określają ilość zawartych w napoju składników mineralnych. 

Woda wysokozmineralizowana jest twarda i zawiera 1500-4000 mg składników mineralnych w litrze wody. Można nią uzupełniać niedobory organizmu. Jest zalecana przede wszystkim dla sportowców. Zawarte w jej składzie m.in. wapń i magnez zapobiegają powstawaniu zakwasów. Co więcej jest też wskazana w okresie upałów, kiedy mocno się pocimy i zapotrzebowanie organizmu na składniki mineralne jest zwiększone. 

Mitem jest twierdzenie, że woda gazowana szkodzi lub ogranicza wchłanialność składników mineralnych. Należy jej unikać tylko z określonych powodów zdrowotnych (np. przy nadkwasocie). Dzięki zawartemu w niej CO2 drażni ona kubki smakowe pobudzając apetyt,powodując orzeźwienie, wpływa przez to na lepsze samopoczucie i gasi pragnienie. Dodatkowo obecność dwutlenku węgla w wodzie przyczynia się do obniżenie pH wody.

Woda średniozmineralizowana  to 500-1500 mg/l. Przeciętna, dorosła osoba w ciągu dnia powinna dostarczać organizmowi ok. 2l takiej wody. Stężenie substancji mineralnych jest w jej przypadku optymalne, a gospodarka elektrolityczna organizmu niezagrożona.

Woda niskozmineralizowana posiada do 500 mg/l. Jest ona zalecana dla kobiet w ciąży oraz karmiących, noworodków, dzieci, osób w podeszłym wieku, z zaburzeniami układu odpornościowego, nerek i nadciśnieniem. 

Czym w takim razie są wody źródlane? Pochodzą one z podziemnych warstw wodonośnych. Zalicza się je do grupy wód niskozmineralizowanych, w związku ze śladową zawartością składników mineralnych. Ma to jednak swoje dobre strony. Dzięki tak ubogiemu składowi woda ta posiada bardziej neutralny smak. Doskonale sprawdza się w gospodarstwie domowym do przyrządzania posiłków, ponieważ dobrze rozpuszcza produkty użyte do gotowania oraz wydobywa z nich potrzebne do celów odżywczych składniki. Można ugasić nią również pragnienie, ale nie należy przesadzać z jej ilością, ponieważ nadmiar może doprowadzić do rozrzedzania elektrolitów w naszym organizmie.

Warto wspomnieć również o istnieniu wody stołowej (mineralizowanej) i leczniczej. Ta pierwsza powstaje w wyniku dodania do wody źródlanej naturalnej wody mineralnej lub soli mineralnych, które wzbogacają ją o ważne składniki odżywcze. Mianem leczniczej określa się wodę, której mineralizacja wynosi od 4000-24 000 mg/l. W związku z tym nie nadaje się ona do gaszenia pragnienia, za to stosowana jest w charakterze lekarstwa, np. w celu złagodzenia dolegliwości żołądkowych.

Ostatnim, najnowszym rodzajem wody, który powoli wkracza do Polski jest tzw. „surowa” woda (ang. raw water), czyli najmodniejszy trend roku 2018 według New York Time’a. Jest ona niesterylna, nieprzetworzona, niefiltrowana i niebotycznie droga. Eksperci jednak ostrzegają, że tego typu produkty mogą zawierać odchody zwierzęce, bakterie E. Coli i pasożyty, takie jak ogoniastek jelitowy. Co więcej, może być przyczyną wirusowego zapalenia wątroby typu A.

 

Picie wody- instrukcja

Wydawać by się mogło, że gaszenie pragnienia to umiejętność, którą posiada każdy z nas. Istnieje jednak kilka zasad, dzięki którym wypita przez nas woda lepiej wchłonie się do organizmu. Przede wszystkim powinno się ją popijać małymi łykami co kilka chwil, aby miała czas na wchłonięcie.  Niepoprawne jest picie dużej ilości płynu naraz- wtedy organizm nie jest w stanie zagospodarować całej objętości wody. Nerki w ciągu godziny są w stanie wydalić maksymalnie 1,2 l wody.

Podczas wysiłku fizycznego najlepszym rozwiązaniem jest wymieszanie wody ze 100% sokiem owocowym w stosunku 1:1. Całość można ”doprawić” niewielką ilością soli. Tak powstały domowy napój izotoniczny powinien stanowić najlepsze nawodnienie podczas treningu.

Nie zaleca się picia wody przed snem. Wbrew plotkom nie wspomaga to metabolizmu, a jedynie utrudnia zaśnięcie.

 

To, którą wodę wybierzemy zależy od naszych indywidualnych predyspozycji. Mniejszą podatność na stres osiągniemy pijąc wodę z dużą ilością magnezu i wapnia. Woda bogata w wodorowęglany ukoi dolegliwości żołądka, a dolegliwości związane z nadciśnieniem złagodzi ograniczenie wody ze zbyt dużą ilością sodu. Ma ona na nas ogromny wpływ, dlatego pijmy wodę!

Wróć do artykułów dietetycznych - Dietetyk ProPowrót do listy artykułów