POKONAJ NADCIŚNIENIE

POKONAJ NADCIŚNIENIE w programie dietetycznym - Dietetyk Pro

Czy wiesz, że aż 10 milionów Polaków choruje na Nadciśnienie Tętnicze, a 7 milionów nieprawidłowo je kontroluje? Kilka dni temu obchodziliśmy Światowy Dzień Nadciśnienia Tętniczego i z tej okazji postanowiliśmy napisać kilka słów na temat profilaktyki zdrowotnej. W jaki sposób możesz zadbać o swoje serce nie tylko od święta? Koniecznie przeczytaj poniższy artykuł.

Jakie są skutki Nadciśnienia Tętniczego?

Codzienne wybory żywieniowe oraz styl życia ma ogromny wpływ na nasze zdrowie. Niewłaściwa dieta, zbyt duże spożywanie soli, brak aktywności fizycznej, nadwaga, otyłość, stres, palenie papierosów- są to najczęstsze skutki chorób układu sercowego.

Nadciśnienie i choroby serca powodują pogorszenie jakości życia oraz mogą doprowadzić do rozwoju innych dolegliwości. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) alarmuje, że wzrost przetworzonego przemysłu spożywczego przyczynił się do zwiększonej ilości soli w diecie na całym świecie. 

Ilość spożywanego sodu znacznie przekracza ustalone normy. Ostatnie badania pokazują, że kobiety dostarczają do swojego organizmu około 8,11g soli- głownie z dań dosalanych samodzielnie, natomiast mężczyźni aż 12,02g soli i to zazwyczaj z żywności przetworzonej. 

Z przeprowadzonych badań wynika, że Polacy posiadają całkiem sporą wiedzę na temat skutków ubocznych spożywania dużej ilości chlorku sodu, ale mimo to aż 70 % z nich i tak finalnie dosala dania na talerzu. 

Kilka zasad, które warto wprowadzić podczas profilaktyki Nadciśnienia Tętniczego:

Dieta oraz aktywność fizyczna odgrywa kluczową rolę w profilaktyce Nadciśnienia Tętniczego. Wieloletnie badania MRFIT - Multiple Risk Factor Intervention Trial potwierdziły, że o 50 % może zmniejszyć się umieralność z przyczyn chorób układu krążenia, dzięki regularnej aktywności fizycznej.

  • Do diety warto wprowadzić produkty bogate w potas oraz w nienasycone kwasy tłuszczowe.
  • W każdym posiłku powinny występować warzywa i owoce bogate w magnez, potas, kwas foliowy.
  • Warto wybierać chudy nabiał, a także mięso i ryby.
  • Węglowodany proste należy zamienić na złożone takie jak: gruboziarniste kasze, ryż brązowy, chleb razowy.
  • Należy spożywać 4-5 porcji orzechów, nasion i roślin strączkowych tygodniowo!

 Czego należy unikać?

  • Produktów wysokoprzetworzonych oraz bogatych w kwasy nasycone.
  • Spożycia słodkich i słonych przekąsek.
  • Dosalania gotowych potraw.
  • Palenia papierosów i konsumpcji alkoholu.

 Jak nie sól to co?

  • Przyprawy i świeże zioła: tymianek, bazylia, rozmaryn, natka pietruszki, szałwia, ziele angielskie, lubczyk, cynamon.
  • Czosnek, seler, imbir.
  • Sok pomidorowy, najlepiej bez soli, który podkreśli smak potrawy.
  • Świeże sezonowe warzywa i owoce.

Jakie właściwości kryją w sobie przyprawy? Poniżej kilka podpowiedzi:

Cenne przyprawy świata cz. 1

Cenne przyprawy świata cz. 2

Z tego artykułu wynika, że jest wiele sposobów na ograniczenie soli w diecie. Warto pamiętać, że bardzo ważne jest też czytanie etykiet produktów. Dlaczego? Ponieważ świadome wybieranie żywności bez soli jest kluczowe dla naszego zdrowia. 

 

Wróć do artykułów dietetycznych - Dietetyk ProPowrót do listy artykułów