DROGOCENNE ZIARNA

DROGOCENNE ZIARNA w programie dietetycznym - Dietetyk Pro

Aromatyczne ziarna kakaowca są nasionami owoców drzewa kakaowca właściwego. Uznawane są za bogactwo przeciwutleniaczy oraz niezbędnych witamin i minerałów. To właśnie kakao stało się najbardziej drożejącym surowcem w tym roku, co wynika m.in. z rosnącego popytu na ten produkt. Z ziarna kakaowego otrzymuje się proszek kakaowy oraz masło kakaowe czyli ważne substancje wykorzystywane m.in. do produkcji czekolady. Za najzdrowsze jednak uchodzą surowe ziarna kakaowca. Jakie zalety płyną z ich spożywania? W jaki sposób można włączyć je do diety? Zapraszamy do lektury.

Czy czekolada rośnie na drzewach?

W dużym skrócie myślowym: tak! Ziarna kakaowca pochodzą z drzewa o nazwie Theobroma cacao (kakaowiec właściwy), co dosłownie w języku greckim tłumaczy się na "kakao, jedzenie bogów". Drzewa te głównie uprawiane są na trzech kontynentach: w Afryce, Azji oraz w Ameryce. Są bardzo delikatną rośliną, do wzrostu wymagają stałej temperatury 20-30 stopni i odpowiedniej wilgotności. Te niewysokie drzewa, rosną w cieniu wyższych roślin, np. bananowców, które chronią je przed nadmiernym promieniowaniem słonecznym. Dojrzałe owoce mają czerwoną, pomarańczową lub żółtą łupinę, w której znajduje się zazwyczaj od czterdziestu do sześćdziesięciu ziaren kakaowca. Z nich otrzymuje się proszek kakaowy oraz masło kakaowe, nazywane tłuszczem kakaowym. 

Co kryje się w ziarnach kakaowca?

Obecnie na rynku, ziarna kakaowca można znaleźć pod wieloma postaciami, m.in. czekolady, surowego kakao czy surowych, kruszonych ziaren. Najzdrowszą formą są te, które zostały wyprodukowane bez dodatków i obróbki termicznej, czyli ziarna surowe, zawierające wiele cennych substancji odżywczych. Są świetnym źródłem antyoksydantów- aż 21 razy więcej flawonoidów niż zielona herbata! Dlaczego to takie istotne? Flawonoidy zwiększają przepływ krwi w mózgu, co znacznie poprawia pamięć. Ponadto zawierają magnez niezbędny do prawidłowej pracy serca i inne niezbędne minerały, w tym wapń, siarkę, cynk, żelazo, miedź, potas, mangan, szereg witamin z grupy B oraz A, E i D oraz dużą zawartość błonnika. Warto zaznaczyć także udział teobrominy oraz kofeiny, które wykazują właściwości pobudzające, zmniejszają uczucie zmęczenia i poprawiają koncentrację. Nie bez powodu mówi się, że czekoladowe produkty poprawiają humor! Ziarna kakaowca zawierają  takie substancje jak tryptofan, serotoninę i dopaminę, które pozytywnie oddziałują na procesy metaboliczne ludzkiego mózgu. 

Co wybrać i jak jeść?

Ziarna kakaowca znaleźć można w większość sklepów ze zdrową żywnością. Surowe można kupić w postaci całych, kruszonych ziaren lub w proszku. Przy zakupie warto upewnić się czy są to surowe ziarna (poddaje się je naturalnej fermentacji i suszeniu, dzięki czemu zachowują wszystkie substancje odżywcze) czy palone (czyli pozbawione swoich właściwości przeciwutleniających).

Surowe ziarna kakaowca można włączyć do codziennie diety na wiele sposobów. W naturalnej postaci, zjadane w całości mogą okazać się za gorzkie, dlatego w kawałkach poleca się dodawać je np. do granoli, sałatek owocowych, naleśników czy babeczek. Ziarna zmielone na proszek można dosypać do porannego owocowego smoothie czy owsianki lub wymieszać z mlekiem roślinnym i miodem.

Surowe ziarna kakaowca to kolejny „Superfood”, który warto wykorzystywać w codziennie diecie, bo zawierają wiele cennych składników odżywczych. Mogą być świetną alternatywą dla niezdrowych przekąsek i wspaniałym dodatkiem do codziennych posiłków.

 

foto: Freepik.com

Wróć do artykułów dietetycznych - Dietetyk ProPowrót do listy artykułów