ORZECHOWE SZALEŃSTWO

ORZECHOWE SZALEŃSTWO w programie dietetycznym - Dietetyk Pro

Nadaje się do smarowania pieczywa, jako baza do lodów, batonów zbożowych, świetnie komponuje się zarówno ze słodkimi jak i pikantnymi smakami. Popularne w kuchni amerykańskiej masło orzechowe odnalazło grono wielbicieli również w Polsce. Które jest najzdrowsze? Co powinno zawierać w składzie i czy warto po nie sięgać? Zapraszamy do lektury.

Skład masła orzechowego

Oprócz podstawowego składnika jakim są orzechy, w składzie sklepowych maseł orzechowych znaleźć można niestety różnego rodzaju niezdrowe dodatki, m.in. tłuszcz i olej palmowy, utwardzony tłuszcz roślinny, sztuczne aromaty czy syropy cukrowe. Masło orzechowe powinno składać się w 100% z orzechów i takiego należy szukać podczas zakupów.

 

NaturAvena Masło orzechowe crunchy, skład: prażone orzeszki ziemne 100%

Sante Go On! Masło orzechowe, skład: orzeszki ziemne (arachidowe) prażone

Sante Go On! Masło orzechowe z kawałkami orzechów, skład: orzeszki ziemne (arachidowe) prażone 90%, orzeszki ziemne (arachidowe) kawałki 10%

BIG NATURE Pasta orzechowa kremowa, skład: 100% orzechy ziemne

SO WELL Masło orzechowe z kawałkami orzechów, skład: orzechy arachidowe prażone

Bartfan, Masło orzechowe, skład:orzechy arachidowe (100%)

Felix Pasta orzechowa, skład: orzeszki ziemne (100%)

Myprotein Masło Orzechowe Triple Nut, skład: prażone orzechy ziemne (ze skórką) (40%), prażone orzechy nerkowca (35%), prażone migdały (25%)

 

Domowe masło orzechowe

Do przygotowania domowego masła orzechowego potrzebny będzie dobrej jakości blender, pracujący na wysokich obrotach (ręczny blender, którym bez problemu można przygotować np. koktajle będzie za słaby) i… orzechy! Można także eksperymentować dodając smaku takimi produktami jak wiórki kokosowe czy kakao. Gotowy produkt można przechowywać w lodówce, w szczelnie zamkniętym pojemniku, nawet kilka tygodni. 

 

Orzech orzechowi… nierówny!

Na sklepowych półkach ciężko doszukać się masła orzechowego wyprodukowanego z innych orzechów niż z ziemnych (arachidowych, czyli popularnych fistaszków). Sklepy internetowe natomiast oferują różne mieszanki, np. orzechów nerkowca i migdałów, lecz masła te są znacznie droższe. Dlaczego? Odpowiada za to cena samych orzechów (500g fistaszków kosztuje ok. 12 zł, a 500g nerkowców to już ok. 27 zł) oraz ich wartości odżywcze.

Orzechy arachidowe: pod względem biologicznym zaliczane są do roślin strączkowych. Ich charakterystyczną cechą  jest najwyższa, spośród wszystkich orzechów, zawartość białka- aż 28,5%. 100g dostarcza 567 kcal. Fistaszki to skarbnica kwasów oleinowych, obniżających poziom cholesterolu we krwi, tym samym zapobiegających miażdżycy i chorobom układu krwionośnego. 

Orzechy włoskie: charakteryzuje przede wszystkim największa liczba przeciwutleniaczy, które chronią organizm przed uszkodzeniem komórek, a te z kolei przyczyniają się do chorób serca oraz przyspieszają proces przedwczesnego starzenia. Orzechy włoskie zawierają bardzo dużą ilość kwasu omega-3, który skutecznie zwalcza stany zapalne. Kobiety u których występują silne objawy PMS po spożyciu orzechów włoskich stają się spokojniejsze oraz bardziej opanowane. W tym gatunku orzechów znajduje się również biotyna, która wzmacnia włosy oraz zmniejsza ich wypadanie.

Migdały: w porównaniu do innych orzechów zawierają sporą ilość błonnika, wapnia oraz witaminy E. Z przeprowadzonych badań wynika, że regularne spożywanie migdałów jest pomocne przy redukcji masy ciała. Ponadto skutecznie regulują poziom cholesterolu oraz wzmacniają jelita. Migdały znane są również z właściwości zwiększających pamięć oraz koncentrację. Znacząco wpływają na prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego. 

Orzechy nerkowca: szczególnie bogate w żelazo, cynk oraz magnez. Ich regularne spożywanie zapobiega anemii, wspiera funkcjonowanie układu odpornościowego, wzmacnia wzrok. Nerkowce zwiększają również pamięć oraz koncentrację. Powinny być jedzone przez wszystkie osoby, które są narażone na wzmożony wysiłek - zarówno fizyczny jak i intelektualny. Orzechy nerkowca to sprawdzona przekąska będąca źródłem energii oraz dająca uczucie sytości na dłużej.

Orzechy pekan: wspierają pracę serca oraz mają wpływ na prawidłowe funkcjonowanie układu krążenia. Badania potwierdzają, że pekany skutecznie stabilizują poziom cholesterolu oraz ciśnienie. Znajdujące się w nich przeciwutleniacze chronią przed zachorowaniem na niektóre choroby oraz oczyszczają tętnice. Pekany powinny być spożywane przez osoby, które odczuwają nagminne zmęczenie i brakuje im energii.

 

Orzechy, a tym samym masło orzechowe, powinny być częścią prawidłowo zbilansowanej diety ze względu na imponujący wachlarz korzyści zdrowotnych. Skutecznie wzmacniają pracę serca, regulują poziom cholesterolu, stabilizują ciśnienie, poprawiają trawienie i metabolizm, a także chronią przed wirusami oraz zachorowaniem na choroby. Jeśli decydujecie się masło orzechowe, pamiętajcie, aby wybierać to z jak największą zawartością orzechów!

 

foto: Freepik.com

Wróć do artykułów dietetycznych - Dietetyk ProPowrót do listy artykułów