DIETETYK NA STARCIE

DIETETYK NA STARCIE w programie dietetycznym - Dietetyk Pro

Osoby rozpoczynające karierę zawodową coraz chętniej podejmują decyzję o własnej działalności gospodarczej. Mniej Polaków wybiera pracę na etacie pod szyldem kogoś innego. Większość chce budować swoją markę i pracować na swój rachunek już od samego początku. Dzisiejszy artykuł to część pierwsza przewodnika odpowiadającego na pytanie: jak otworzyć własny gabinet dietetyczny.

Badanie rynku

Pierwszą rzeczą, którą należy wykonać przed otwarciem własnego gabinetu jest dokładne zbadanie „gruntu”. Rzetelne sprawdzenie w jakiej lokalizacji najlepiej otworzyć gabinet, zorientowanie się jakie usługi z tej branży są już dostępne w danej okolicy. Poznanie potencjalnej konkurencji czy potrzeb lokalnej społeczności to bardzo ważne aspekty. Dzięki badaniu rynku, zaplanowanie każdego szczegółu dotyczącego Twojej firmy będzie o wiele łatwiejsze!

1. Gdzie?

Lokalizacja to bardzo istotna kwestia, bo przecież najlepiej, aby pacjenci mogli bez problemu dojechać do Ciebie czy to samochodem, czy komunikacją miejską. Ulokowanie gabinetu w miejscu, do którego dojazd jest utrudniony, bo jest położone np. na obrzeżach miasta może sprawić, że potencjalni pacjenci zdecydują się na wizytę u innego dietetyka.

2. Konkurencja

Badanie konkurencji może być bardzo ważną lekcją. Dlaczego? Ponieważ dzięki temu można wyciągnąć wiedzę i wiele istotnych informacji m.in. na temat już dostępnych gabinetów, sposobie prowadzenia biznesu, podejścia do pacjentów czy nawet trudności, które można spotkać po drodze. Bez wątpienia, aby wyróżnić się na rynku potrzebny jest oryginalny pomysł, który wyróżni Cię na tle konkurencji. Pamiętaj: naśladowanie dobrych praktyk od innych osób z branży czy unikanie ich błędów nie jest niczym złym! 

Kluczową kwestią jest także to, czy dietetycy, którzy działają w wybranej przez Ciebie lokalizacji oferują takie same czy konkurencyjne usługi. Jeśli Ty specjalizujesz się w dietetyce sportowej i przyjmujesz tylko sportowców, a po drugiej stronie ulicy swój gabinet ma dietetyk kliniczny może warto podjąć z nim współpracę? Wówczas pozyskiwanie pacjentów stanie się łatwiejsze! Natomiast w sytuacji, gdy oferta jest konkurencyjna, należy rozważyć, czy powielanie tych samych usług ma sens. W takim przypadku rozkręcenie biznesu może okazać się o wiele trudniejsze. 

 

Biznesplan

W tym kroku należy szczegółowo przemyśleć i zaplanować wszystkie najważniejsze aspekty związane w funkcjonowaniem gabinetu. Do najważniejszych należy zaliczyć analizę finansową, rozważenie podstawowych kwestii m.in. nazwa gabinetu i zakres usług, harmonogram niezbędnych działań czy założenia promocji firmy. 

1. Zakres usług

Decyzja dotycząca zakresu usług zależy od tego jakie posiadasz kwalifikacje i w których dziedzinach dietetyki jesteś specjalistą. Weź pod uwagę własne umiejętności i możliwości w zakresie ewentualnego poszerzenia ich. 

2. Lista usług

Stwórz listę usług oraz ich cennik! Pierwsza wizyta, wizyta kontrolna, analiza składu ciała, jadłospisy na 7, 14 czy 30 dni będą różniły się ceną. Ważne jest także, aby dokładnie opisać, co Pacjent otrzymuje decydując się na konkretną usługę. Wielu dietetyków współpracuje także z laboratoriami, w których wykonać można np. badania na nietolerancje pokarmowe czy celiakię. 

3. Idealny lokal

Znalezienie odpowiedniego lokalu jest niezwykle ważnym elementem przygotowań. Pamiętaj o tym, że poszczególne usługi wiążą się z konkretnymi wymaganiami co do pomieszczeń, sprzętu czy nawet kwestii sanitarnych. Oglądając lokale warto pomyśleć o toalecie, kąciku, w którym Pacjent będzie mógł poczekać na swoją wizytę, czy miejscu na ewentualną ekspozycję produktów do sprzedaży (niektórzy dietetycy zajmują się także dystrybucją suplementów diety).

Rozważ koszty, z jakimi wiązać się będzie wynajęcie lub zakup lokalu oraz utrzymanie go, aby nie ryzykować, że pochłonie on całe Twoje przychody.  Po wybraniu lokalu urządź go tak, aby stworzyć przyjazną i ergonomiczną przestrzeń, która zachęci klientów do wizyty, a jednocześnie będzie wygodnym i łatwym do utrzymania w czystości miejscem pracy. O wyposażeniu gabinetu dietetycznego pisaliśmy TUTAJ.

4. Zarys marki i strategii marketingowej

Zastanów się w jaki sposób przyciągniesz uwagę Pacjentów. Konkurencja na rynku dietetycznym jest spora, dlatego przygotuj zarys swojej marki i dopasowanej do niego strategii marketingowej. 

Promocję gabinetu należy rozpocząć przed jego otwarciem. Aby trafić do serc swoich przyszłych Pacjentów historia i misja Twojej pracy w gabinecie powinna wzbudzać w nich dobre uczucia, a jednocześnie stanowić obietnicę zmian na lepsze. W tej sytuacji sprawdzą się np. metamorfozy wcześniejszych Pacjentów, którzy dzięki Twojej wiedzy i dobrze zbilansowanym jadłospisom pokonali otyłość, choroby dietozależne czy zaburzenia odżywiania. Zastanów się także nad nazwą gabinetu. Postaraj się, aby pomagała odbiorcom dostrzec Twoją pasję i wyobrazić sobie, że w miejscu, nad którym tak ciężko pracujesz, mogą liczyć na najlepszą obsługę i prawdziwą troskę. 

 

Przygotowując strategię marketingową pamiętaj, aby działać konsekwentnie i budować pozytywny, dobry wizerunek. Każdy przekaz musi działać na korzyść Twojego gabinetu, a strona internetowa czy profil w mediach społecznościowych powinny być jego wizytówką. Jeśli masz taką możliwość staraj się współpracować z branżowymi autorytetami oraz bądź aktywny na różnego rodzaju forach internetowych czy grupach na portalach społecznościowych. Takie działanie wpłynie na rozpoznawalność Twojej marki. Zadbaj także o pozytywne zaskakiwanie pacjentów! W mediach społecznościowych zorganizuj konkurs lub bezpłatny pomiar i analizę składu ciała. Sprawi to, że wywrzesz dobre wrażenie, które pozostanie z nimi na dłużej i wywoła lepsze efekty. 

 

W kolejnej części poradnika omówimy kwestie prawne, a także bardziej szczegółowo strategię marketingową i promocję gabinetu.

 

Budowanie od podstaw własnej firmy i marki to nie lada wyzwanie! Należy jednak pamiętać, że istnieje wiele sposobów, aby uniknąć zbędnych trudności i zapewnić sobie dobry start na rynku. Przechodząc z pełnym zaangażowaniem przez wszystkie wyżej przedstawione działania, nie umknie Ci żaden istotny szczegół, a otwarcie wymarzonego gabinetu będzie strzałem w dziesiątkę.

 

foto: Freepik.com

Wróć do artykułów dietetycznych - Dietetyk ProPowrót do listy artykułów