DIETA TLC

Głównym założeniem diety TLC jest skuteczne obniżenie poziomu złego cholesterolu LDL. Dieta została  stworzona przez National Institutes of Health, którego misją jest walka z chorobami serca wywołanymi dużym stężeniem cholesterolu oraz regularnym spożywaniem zbyt tłustych potraw.Therapic Lifestyle Change w tłumaczeniu oznacza terapeutyczne / lecznicze zmiany stylu życia. 

Dieta została zatwierdzone przez American Heart Association oraz uznana za dietę zmniejszającą ryzyko zachorowań na choroby serca i jest ściśle związana ze zdrowym trybem życia.Dieta TLC  nie jest typową dietą odchudzającą, jednak delikatnie można zredukować masę ciała przy niskim spożyciu produktów tłuszczowych. Główną zasadą diety jest znacznie zmniejszone spożycie tłuszczu nasyconego. Powinno być poniżej 7 procent całkowitego dziennego spożycia kalorii. Dzienne kaloryczne zapotrzebowanie powinno być ograniczone do niezbędnego poziomu utrzymania prawidłowej wagi ciała. Twórcy podkreślają również, że dla widocznych efektów stosowanie diety TLC niezbędna jest aktywność fizyczna – minimum 30 minut dziennie.  

 

ZALETY

Dieta TLC jest powszechnie uznana za dość tanią i prostą, ponieważ nie wymaga od nas szeroko pojętej wiedzy. Przynosi pozytywne zmiany stylu życia, ponieważ koncentruje się na obniżaniu cholesterolu oraz wymaga systematycznej aktywności fizycznej i zmian nawyków żywieniowych. Już po 6 tygodniach stosowania diety TLC zauważalne są efekty : poziom złego cholesterolu jest znacznie obniżony, a ciśnienie krwi ustabilizowane. Odczuwalny jest zwiększony przyrost energii. Dozwolone w diecie produkty są źródłem błonnika, dzięki czemu TLC nie tylko reguluje wysokość cholesterol, ale również wspomaga procesy trawienne. W diecie określone są konkretne grupy pokarmów, które należy włączyć do swojego codziennego menu, dzięki czemu sam jadłospis nie jest monotonny. Zaleca się spożywanie produktów pełnoziarnistych, owoców, warzyw, ryb, drobiu oraz produktów mlecznych nisko tłuszczowych. Na początku diety twórcy zalecają wprowadzenie produktów z grupy mięsa i fasoli do której zalicza się: mięso ryb, drobiu, cielęciny, fasoli oraz grochu. Te produkty można jeść do dwóch porcji dziennie. Następnie można dodać jaja, nabiał, owoce – od 2 porcji do 4 dziennie. Następnie należy wprowadzić porcje warzyw od 3 do 5 na dzień. Kolejnym etapem w diecie TLC są produkty zbożowe takie jak pieczywo, ryż czy makaron – w tym przypadku do 6 porcji każdego dnia. Ostatnim elementem są słodycze i przekąski, które nie powinny być przetworzone i nie mogą zawierać tłuszczu.

 

WADY

Jak już zostało wspomniane wcześniej, dieta TLC nie jest dietą odchudzającą, jej głównym celem jest obniżenie poziomu złego cholesterolu. Utrata wagi może mieć miejsce, ale w lekkim stopniu, dlatego nie powinno się stosować tej diety jedynie dla redukcji masy ciała. Inną wadą jest obowiązkowe czytanie etykiet produktów. Nie wszyscy potrafią analizować podane dane dotyczące składników odżywczych, dotycz to głównie umiejętności obliczania dozwolonej dawki tłuszczy na dany dzień – dla wielu osób jest to największa trudność. Dodatkowo jedzenie w restauracjach wymaga pozyskania informacji na jakim tłuszczu dana potrawa została przygotowana. Dieta TLC to radykalne zmiany dotyczące nawyków żywieniowych oraz trybu życia, dlatego sukces mogą osiągnąć osoby mocno zdeterminowane. 

DIETA TLC, powrót do listy diet - Dietetyk ProPowrót do listy diet