DIETA MAYO

Zwana dietą jajeczną, bardzo restrykcyjną, ograniczającą wartość kaloryczną potraw do maksymalnie 1000 kcal. Szczyty popularności zdobywała w latach 80. Założeniem diety jest spożywanie bardzo dużej ilości jajek na twardo. Nazwa diety pochodzi od słynnej w Stanach Zjednoczonych kliniki Mayo, która specjalizuje się w leczeniu otyłości.

Zasady diety
Czas trwania diety nie przekracza dwóch tygodni. Podczas jej stosowania zakazane jest spożywanie węglowodanów, tłuszczy, produktów skrobiowych i przetworów mlecznych. Dozwolone jest  spożywanie niewielkich ilości warzyw i owoców, zwłaszcza grejpfrutów. Dziennie powinniśmy jeść 6 jajek, które można spożywać z niewielką ilością tłuszczu, pod postacią oliwy z oliwek, majonezu lub masła oraz pić dużo wody (ewentualnie kawę i herbatę bez cukru).
Podczas kuracji należy spożywać 3 posiłki dziennie o stałych porach dnia.  Dietę Mayo można zastosować ponownie dopiero po około 40 dniach.

Dieta Mayo w portalu dla dietetyków dietetykpro

 

Zalety 
Twórcy diety zapewniają ubytek wagi o około 5-7 kilogramów w dwa tygodnie. Jajka bogate są w witaminy, takie jak: A, B1, B2, B6, B12, C, D, E, K, PP oraz minerały: magnez, potas, miedź, wapń, fosfor, żelazo, cynk oraz sód. Jaja zawierają ponadto nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6, są źródłem łatwo przyswajalnego białka. Wartość energetyczna jajka wynosi około 70 kcal.

 

Dieta Mayo zakłada też spożywanie niewielkiej ilości warzyw bogatych w błonnik. Owoce dozwolone w diecie pozwalają na urozmaicenie menu, a przy tym oczywiście zawierają witaminy. Dieta jest łatwa w przygotowaniu i nie wymaga zaawansowanych umiejętności kulinarnych. Jest również atrakcyjna cenowo. Łatwo jest „zabrać dietę Mayo” ze sobą na wakacje.

 

Wady 

Stosowanie diety Mayo może powodować niedobory wapnia, potasu i niektórych witamin. Osoby aktywne, dla których ilość kalorii jest zdecydowanie niewystarczająca, odczuwają nadmierne zmęczenie i osłabienie. Osoby stosujące tą dietę obok tkanki tłuszczowej tracą też tkankę mięśniową, gdyż ilość dostarczanego białka jest zbyt niska. Permanentne odczucie głodu sprawia, że dietę Mayo można ledwo wytrzymać i po zakończeniu diety bardzo szybko następuje efekt jo-jo.  Monotonia posiłków powoduje powstanie niechęci do spożywania jajek. 

Warto dodać, że ten rodzaj odżywiania jest niezwykle ubogi w węglowodany, a ich brak może zaburzyć nasze zdrowie i równowagę organizmu. U osób wrażliwych mogą pojawić się problemy z układem trawienia i alergia. Stąd niektórzy dietetycy odradzają stosowanie takiego rodzaju kuracji, ewentualnie zaleca się cykl pięciodniowy zamiast diety trwającej dwa tygodnie. Należy zwrócić uwagę na fakt, że jest to dieta źle zbilansowana, dlatego przed podjęciem decyzji o jej zastosowaniu, należy skontaktować się z lekarzem lub z dietetykiem.

DIETA MAYO, powrót do listy diet - Dietetyk ProPowrót do listy diet