DIETA PALEO

Założenia diety paleo (diety jaskiniowca) są proste: wyobraź sobie, że nie istnieje „przemysł spożywczy”, a więc jedz wyłącznie to, co stworzyła natura.

W dzisiejszych czasach towary spożywcze produkuje się bardzo często w fabrykach, z kolei nasi przodkowie nie znali tych „dobrodziejstw cywilizacji” i spożywali wyłącznie to co znaleźli i upolowali. Nie znali lodówek i produktów instant, więc jedli tylko świeże pokarmy. To właśnie dieta jaskiniowca. Podczas jej stosowania jemy ile chcemy, nie liczymy kalorii, nie ograniczamy tłuszczu, ani nie głodzimy się. Ograniczenia w diecie obejmują jedynie produkty przetworzone, produkowane na masową skalę. Dieta ta propagowana jest jako nowy styl życia, powrót do korzeni, epoki paleolitu, przy jednoczesnej utracie wagi i doskonałym samopoczuciu. Podzielona jest na 3 poziomy wdrażania.

Zalety
Przeprowadzone badania antropologiczne wskazują, że ludzie z epoki paleolitu żywili się przede wszystkim mięsem, rybami, owocami, warzywami i nasionami, tak więc dieta paleo jest najbardziej naturalna ze wszystkich diet. Sposób odżywiania paleo propaguje ekologiczny styl życia, a nie tylko jedzenia. Zapobiega również wielu chorobom w tym: chorobom układu krążenia. Wzmacnia układ odpornościowy organizmu, dlatego polecana jest do stosowania przez całe życie. Nie powoduje przez to efektu jo-jo i jak się zarzekają wyznawcy dostarcza wszystkie niezbędne składniki odżywcze. Efekty stosowania diety paleo to nawet 20 kg w ciągu pół roku.

 

Wady

Pomimo wspaniałych założeń wielu dietetyków i specjalistów od zdrowego żywienia odradza stosowanie diety paleo. Ranking magazynu „U.S. News” uplasował na samym końcu dietę paleo, tuż obok diety dukana. Przede wszystkim zarzuca się jej, że jest wręcz niemożliwa do stosowania przez nakaz spożywania wyłącznie bardzo chudego mięsa i roślin. Zgodnie z zasadami zdrowego odżywania dieta wykluczająca pewne grupy produktów nie może być prawidłowo zbilansowana. Dieta paleo nie przynosi tez szybkich efektów. Utrata wagi następuje bardzo powoli, bo dopiero na trzecim - ostatnim poziomie. Jako skutki uboczne obserwuje się: zaparcia oraz problemy trawienne.  Niestety nie istnieją wystarczające dowody na to, że dieta paleo powoduje długowieczność i poprawia zdrowie. Eliminuje ona istotne dla prawidłowego funkcjonowania człowieka: rośliny strączkowe oraz nabiał.






DIETA PALEO, powrót do listy diet - Dietetyk ProPowrót do listy diet