SPRAWDZONE POJEMNIKI NA ŻYWNOŚĆ

SPRAWDZONE POJEMNIKI NA ŻYWNOŚĆ w programie dietetycznym - Dietetyk Pro

Przechowywanie żywności w pojemnikach to dla większości z nas codzienność. W pudełkach chowamy resztki jedzenia, kanapki do szkoły i obiady do pracy. Wybór opakowania, które najlepiej ochroni nasz posiłek i nie zmieni jego smaku ani zapachu, nie jest łatwy. Poniżej przedstawiamy wskazówki, dzięki którym podjęcie odpowiedniej decyzji będzie łatwiejsze!

Na co zwracać uwagę na zakupach? 

  • szczelność-  źle zabezpieczone pudełko spowoduje, że płynna zawartość może znaleźć się na dnie torebki, a nie w naszych ustach
  • ilość komór/przegród- więcej komór pozwala przygotować bardziej złożony posiłek
  • dodatkowe elementy- plastikowe sztućce czy osobny pojemnik na sos z pewnością ułatwią transport jak również jedzenie
  • dostosowanie do skrajnych temperatur- jeżeli np. podgrzejemy pojemnik bez odpowiedniego oznaczenia, składniki plastiku mogą przeniknąć do jedzenia.

Najważniejszy jest jednak materiał, z którego pojemnik został wykonany. Informacja o tym powinna znajdować się na spodzie. Ma ona formę trójkąta stworzonego ze strzałek, w środku którego widnieje cyfra oznaczająca konkretny rodzaj plastiku.

Numer 1 wskazuje, że pojemnik został wykonany z politereftalanu etylenu (PET), stosowanego do produkcji np. butelek na wodę mineralną. Takie opakowanie nie może być użyte ponownie, nawet po dokładnym umyciu, ponieważ mogą wydzielać się z niego toksyny. Nie wskazany jest też kontakt materiału z promieniami UV, ponieważ substancje w nim zawarte przenikają do zawartości opakowania, jeżeli jest ono niewłaściwie przechowywane. Najbezpieczniejsze dla PET temperatury to takie do 15oC.

Numery 2 (HDPE) oraz 5 (PP) uznawane są za bezpieczne materiały, a pojemniki i opakowania z nich wykonane są wielorazowego użytku.

Pod nr 3 (PVC) kryje się polichlorek winylu, który służy m.in. do produkcji folii. Również on  jest źródłem toksycznych substancji. 

Pozycja nr 4 (LDPE) to polietylen niskiej gęstości. Uznaje się go za stosunkowo bezpieczny. Umiejscowić go można pomiędzy materiałami, które nie wzbudzają obaw, a tymi, które należy zdecydowanie omijać.

Z polistyrenu – 6 (PS) – produkuje się styropian. W zawiązku z wysoką toksycznością nie nadaje się do przechowywania jedzenia. Mimo to czasami jest wykorzystywany  do produkcji przykrywek do kubków jednorazowych.

Ostatnią cyfrą, oznaczającą najbardziej toksyczne plastiki, jest 7 (INNE). W skład takich opakowań może wchodzić bisfenol A (BPA),  dlatego powinno się zrezygnować z korzystania z nich bądź ograniczyć je do minimum. Wymieniony związek wpływa negatywnie na układ nerwowy i powoduje wiele jego chorób takich jak depresja czy schizofrenia. Oprócz tego kontakt BPA z komórkami tłuszczowymi powoduje otyłość. Co więcej, bisfenol A wydziela substancje, które nasz organizm traktuje jak hormony. Zaburza to gospodarkę hormonalną. Powoduje on również osłabienie układu odpornościowego.

Jaki produkt, takie pudełko

Mało osób wie, że pojemnik powinien być dostosowany do rodzaju posiłku, który chcemy w nim przechować. Jeżeli posiłek to danie jednogarnkowe, naturalnym wyborem jest pudełko jednokomorowe. Jeżeli jest ono plastikowe lepiej przechowywać w nim produkty i dania jasne, żeby uniknąć odbarwień.

Potrawy o bardzo intensywnym aromacie, np. jajka czy ryby, powinno się przechowywać w pojemniku z kilkoma komorami i uszczelką. Jeżeli w menu często pojawiają się zupy, polecamy zaopatrzyć się w pudełko specjalnie do tego przeznaczone, z grubą, nieprzepuszczającą uszczelką. Dostępne są też pojemniki szklane i metalowe. Świetnie sprawdzą się one w domu np. do przechowywania suchej żywności.

Oprócz tego na półkach sklepowych znajdziemy papier śniadaniowy idealny do chleba, warzyw i owoców; folię spożywczą, która najlepiej sprawdzi się w przypadku surowego mięsa; folię aluminiowa doskonałą do przechowywania ciast, resztek obiadu czy kotletów. Najbardziej praktyczne z tych wszystkich są jednak torebki z suwakiem, do których można włożyć każdy rodzaj jedzenia.

O smaku i wartościach spożywczych jedzenia nie decyduje tylko sposób przyrządzania i umiejętności kucharskie, ale też to jak i w czym je przechowujemy. Warto o tym pamiętać wybierając opakowanie odpowiednie dla siebie.

Wróć do artykułów dietetycznych - Dietetyk ProPowrót do listy artykułów