ABC BIEGACZA

ABC BIEGACZA w programie dietetycznym - Dietetyk Pro

W czerwcu można zauważyć coraz więcej rowerzystów czy biegaczy. O czym warto pamiętać przed rozpoczęciem swojej przygody z bieganiem? Gdzie najlepiej biegać - na świeżym powietrzu czy na bieżni? Specjalnie dla wszystkich zainteresowanych, przygotowaliśmy kilka wskazówek na temat tego bardzo popularnego sportu.

Dlaczego bieganie?

Ten rodzaj aktywności fizycznej jest dedykowany praktycznie dla każdego! Biegać można w każdym wieku i nie wymaga to specjalistycznego sprzętu. Istotne w tym sporcie jest odpowiednie przygotowanie. Od czego zacząć? Na początku wyznacz sobie cel: ile razy w tygodniu, w jakich godzinach, w jakim miejscu chcesz biegać? Kolejna ważna kwestia: odpowiedz sobie na pytanie, czy chcesz biegać w samotności czy w towarzystwie? 

Jak się przygotować?

Na początku najważniejszy jest wybór odpowiednich butów oraz stroju do biegania. W tym celu polecamy udać się do specjalistycznego sklepu i dopasować obuwie, które będzie wyłącznie do biegania i uchroni Cię przed kontuzją!

A gdzie najlepiej biegać?

Większość specjalistów mówi, że na świeżym powietrzu. Jednak przed rozpoczęciem biegania sprawdź, jakie nawierzchnie są dostępne w Twojej okolicy. Najlepsze to miękkie i równe boiska. Jeśli mieszkasz w centrum miasta - bez odpowiednich ścieżek dobrym rozwiązaniem będzie poszukanie parków lub lasów w najbliższej okolicy. 

Pierwszy trening!

Swoją przygodę z bieganiem rozpocznij od 15-20 minutowego spaceru, najlepiej 3-4 razy w tygodniu. W kolejnych tygodniach stopniowo zwiększ tempo chodzenia, aż zaczniesz biegać. Początki bywają trudne zwłaszcza dla naszego ciała, dlatego nie wymagaj od siebie zbyt dużo i nie przemęczaj się. Nie możesz być zbyt surowy dla samego siebie!

Uwaga: przed każdym bieganiem pamiętaj o rozgrzewce! Dzięki temu nie narazisz się na kontuzję czy urazy. Warto porozciągać wszystkie partie ciała przez około 10-15 minut

Ważne jest również: równoległe trzymanie rąk, bieg na palcach, a także unikanie mocnego uderzenia piętą o podłoże. Istotne jest regularne oddychanie, aby za szybko się nie przemęczyć. Po zakończeniu treningu przejdź do truchtu, żeby uregulować swój puls, a następnie wypij wodę i zjedz pełnowartościowy posiłek. Istotne jest odpowiednie nawodnienie organizmu po każdym wysiłku fizycznym. Polecany jest izotonik, najlepiej przygotowany samodzielnie. 

Poniżej kilka inspiracji na domowe izotoniki: 

DOMOWY IZOTONIK

POMARAŃCZOWY IZOTONIK

GREJPFRUTOWY IZOTONIK

ARBUZOWY IZOTONIK

KOKOSOWY IZOTONIK

CYTRYNOWY IZOTONIK

Jak się zmotywować?

Podczas każdej aktywności fizycznej jednym z kluczowych elementów jest motywacja. Jakie są sprawdzone sposoby na zmobilizowanie się do biegania? Przykładem może być zmiana trasy, krótkie sprinty do wyznaczonego celu lub wspólne bieganie z przyjacielem. Jeśli planowałeś trening na świeżym powietrzu, a pogoda się popsuła nie rezygnuj z aktywności! Jest wiele ćwiczeń, które można wykonywać w domu i to niezależnie od pogody. 

Jeśli nie masz pomysłu na to, ile czasu powinieneś biegać, aby osiągnąć oczekiwane rezultaty - pomocne będą darmowe aplikacje, dzięki którym będziesz monitorować swoje postępy. 

Co daje bieganie?

  • Poprawia samopoczucie i dzięki temu poczujesz się pełen energii.
  • Uczy dyscypliny i samozaparcia.
  • Średnio możesz spalić około 600 kcal/h.
  • Poprawia sylwetkę.
  • Przyspiesza Twoją przemianę materii.
  • Może zapobiegać chorobom serca.

Jesteśmy przekonani, że regularne bieganie na pewno wpłynie pozytywnie na Twoje zdrowie i sylwetkę. Rozpoczęcie  treningu może wydawać się trudne, ale dzięki cierpliwości, samozaparciu i kilku prostym wskazówkom możesz zostać świetnym biegaczem. Nie zwlekaj! Załóż buty i ruszaj w drogę.

 foto: freepik.com

Wróć do artykułów dietetycznych - Dietetyk ProPowrót do listy artykułów