WAKACYJNA PODRÓŻ W CIĄŻY

WAKACYJNA PODRÓŻ W CIĄŻY w programie dietetycznym - Dietetyk Pro

Wyjazd na wakacje w ciąży to doskonała okazja, aby odpocząć przed przyjściem dziecka na świat oraz spędzić więcej czasu z partnerem czy przyjaciółmi. Jeśli nie istnieją żadne przeciwwskazania medyczne śmiało można zacząć planować wymarzoną podróż. W kolejnej części artykułu z cyklu „Mama na wakacjach” przygotowaliśmy wskazówki, dzięki którym dowiesz m.in. co koniecznie zabrać do walizki, jak spędzać czas, na co uważać i jak jeść, aby wakacje w ciąży przebiegły spokojnie i bezproblemowo.

Jaki jest najlepszy czas na podróż?

Pierwszy trymestr ciąży, to czas kiedy przyszła mama przechodzi masę badań, często w tym okresie pojawiają się nudności i poranne wymioty, większe jest również ryzyko poronienia. W drugim trymestrze mdłości ustają, a wielkość brzucha nie powoduje jeszcze dyskomfortu, dlatego jest to najlepszy moment na podróż. 

 

W jakie miejsce się udać?

W zasadzie możesz wybrać się wszędzie. Ważne, aby na miejscu czuć się bezpiecznie. Pamiętaj jednak, że podróż do krajów egzotycznych jest długa, a na miejscu mogą czekać niebezpieczne dla Ciebie i Twojego dziecka choroby, na przykład malaria. Unikaj wyjazdu do miejsc, gdzie wymagane są szczepienia, ponieważ niektóre z nich (np. na żółtą febrę) są niebezpieczne w czasie ciąży. Sprawdź, czy w pobliżu znajdują się sklepy spożywcze, apteka czy szpital. Wybór miejsca wypoczynku zależy od Ciebie, lecz każdą decyzję warto skonsultować z lekarzem prowadzącym ciążę.

 

Czym podróżować?

W zasadzie można podróżować wszystkimi środkami transportu. Wszystko zależy od obranego celu podróży. Najważniejsze, aby czuć się komfortowo. Jeśli decydujesz się na wyjazd nad polskie morze lub w góry dobrym rozwiązaniem będzie własny samochód. Taka podróż jest wygodna, można zatrzymać się kiedy tylko będzie taka potrzeba, np. aby rozprostować nogi albo skorzystać z toalety. W sytuacji wyjazdu za granicę warto wybrać lot samolotem. Ważne, aby w samolocie wybrać takie miejsce, z którego łatwo będzie wstać, aby pójść do toalety lub przespacerować się. Pamiętaj, że większość linii lotniczych (np. Ryanair) od 28 tygodnia ciąży wymaga zaświadczenia o braku przeciwwskazań do takowej podróży. Po upływie 36 tygodnia dla ciąży pojedynczej i 32 tygodnia przy ciąży bliźniaczej podróż samolotem jest niedozwolona. Przed spakowaniem walizek warto zatem sprawdzić jakie wymagania dla kobiet w ciąży ma konkretna linia lotnicza, abyś nie musiała wracać zawiedziona z lotniska do domu.

 

Co spakować do walizki?

- kartę ciąży, USG, wyniki badań krwi- całą dokumentację medyczną

prawdopodobnie nie będziesz jej potrzebować, ale może okazać się konieczna w sytuacji problemów zdrowotnych. Miejscowy lekarz będzie mógł bez problemu zapoznać się z całą historią Twojej ciąży. Zapisz na kartce również kontakt do lekarza prowadzącego Twoją ciążę,

-polisy ubezpieczeniowe

dokładnie sprawdź, czy obejmują ubezpieczenie zdrowotne związane z ciążą lub koszty zmiany terminu powrotu w przypadku porodu,

- leki przepisane przez lekarza oraz przeciwbólowe i przeciwgorączkowe, witaminy, które przyjmujesz,

- właściwe pod dany klimat ubrania i akcesoria. W ciąży często puchną stopy, dlatego udając się na plażę wybierz płaskie, wygodne buty, aby stopy mogły odpoczywać

 

Bezpieczne jedzenie i picie.

Jeśli decydujesz się na wyżywienie w hotelu, dowiedz się jakie dania będą tam serwowane, czy będziesz mogła poprosić o przygotowanie konkretnego posiłku. Uważaj na higienę żywności. Unikaj produktów, które mogą wywołać niebezpieczne choroby, zatrucia pokarmowe lub są niewskazane w okresie ciąży (np. gotowe sałatki czy lody mogą wywołać listerię). Upewnij się, że woda z kranu jest bezpieczna. Jeśli masz obawy- kupuj butelkowaną wodę.

Przygotowując posiłki samodzielnie, wybieraj lekkostrawne produkty, obfitujące w witaminy i minerały. Weź ze sobą zapasy suszonych owoców, batoników zbożowych, pełnoziarnistych ciastek i innych przekąsek, które lubisz. Zawsze miej przy sobie butelkę wody, aby nie dopuścić do odwodnienia.

 

Jak spędzać czas na wakacjach?

Pływaj!

Pływanie to najlepszy sport polecany przez lekarzy w czasie ciąży. Działa zbawiennie dla kręgosłupa oraz zmęczonych nóg.

Idź na spacer!

Wybierz się na spokojny, odprężający spacer. Pamiętaj, aby się nie przemęczać! Jeśli poczujesz się zmęczona, odpocznij.

Korzystaj ze słońca!

W ciąży nie trzeba całkowicie rezygnować ze słońca, lecz nie wskazane jest bezczynne leżenie na plaży, ponieważ może doprowadzić to do przegrzania oraz odwodnienia organizmu. Nie zapomnij o odpowiednim filtrze przeciwsłonecznym. Wybieraj luźne, bawełniane ubrania, zabierz ze sobą kapelusz, okulary przeciwsłoneczne i pij dużo wody.

Odpoczywaj!

Ciąża to dobra „wymówka”, aby po prostu usiąść i odpoczywać przy dźwiękach lokalnej muzyki czy przy ulubionej książce.

 

Wyjazd na wakacje w ciąży może okazać się najlepszą przygodą w Twoim życiu. Stosując się do powyższych wskazówek masz szansę spędzić ten czas bezproblemowo, a także odpocząć i nabrać sił. To świetna okazja, aby spokojnie przygotować się na nadchodzące macierzyństwo.

 

Wróć do artykułów dietetycznych - Dietetyk ProPowrót do listy artykułów