MLECZNY NAPÓJ FERMENTOWANY

MLECZNY NAPÓJ FERMENTOWANY w programie dietetycznym - Dietetyk Pro

Kefir jest mlekiem fermentowanym zawierającym użytą do fermentacji charakterystyczną mikroflorę ziaren kefirowych. W jego składzie znaleźć można także drożdże fermentujące i niefermentujące laktozy, żyjące w ścisłej symbiozie. Kefir ma charakterystyczny zapach i nieco kwaskowy, lekko gazowany smak. Dlaczego warto po niego sięgać? Jaki wpływ mają na zdrowie? Które kefiry wybierać? Na te i inne pytania odpowiedzi znajdziecie w dzisiejszym artykule.

Cenny skład

Nazwa „kefir” wywodzi się z języka tureckiego i w tłumaczeniu oznacza „szczęście” albo „satysfakcję”. Kefir zawiera sporą dawkę witamin B1, B12, K, a także wapń, kwas foliowy, aminokwasy i biotynę. Zawartość kwasu foliowego poprawia wygląd skóry, a także ma kluczowe znaczenie w czasie ciąży. W 100 g kefiru znajduje się jedynie 50-70 kcal! Ważne: charakteryzuje się on minimalną  zawartością  alkoholu, wynikającą  z  fermentacji  drożdżowej. Jest jednym z najstarszych napojów fermentowanych, które to cieszą  się  dużym  uznaniem wśród  konsumentów. Dlaczego? Ponieważ  naturalnie  oddziałują  na  zdrowie  człowieka.  Wykazują  prozdrowotne właściwości, wysoką wartość odżywczą i aktywną mikroflorę stymulującą procesy trawienne. Spożywanie kefiru przyspiesza perystaltykę jelit, a także pozytywnie wpływa na wydzielanie żółci i soków trawiennych. 

 

Naturalny probiotyk

Bakterie, które są dodawane do żywności w celu nadania większych właściwości prozdrowotnych noszą nazwę probiotyków. Bez wątpienia kefir to naturalny probiotyk. W swoim składzie zawiera żywe mikroorganizmy, które korzystnie oddziałują na funkcjonowanie organizmu. Ten fermentowany napój zalicza się do tzw. żywności funkcjonalnej, która według definicji poza dostarczaniem  składników  odżywczych  posiada  udokumentowany  i  naukowo  zbadany, pozytywny  wpływ  na  zdrowie  człowieka i  jego  samopoczucie.  W niektórych przypadkach zmniejsza  ryzyko chorób. Aby dany mleczny napój fermentowany  mógł  zostać  uznany  jako  produkt  probiotyczny,  liczebność  bakterii probiotycznych w 1 g  produktu  nie może  być  mniejsza  niż 106 jtk. 

 

Który wybrać?

Skład kefiru zależy od pochodzenia mleka, zawartości w nim tłuszczu, rodzaju ziaren kefirowych, a także warunków prowadzenia procesu produkcji. Faktem jest, że kefir smakuje wyśmienicie w nieprzetworzonej postaci, lecz znajduje także zastosowanie jako baza do naleśników, omletów czy koktajli. Na rynku pojawiają się także kefiry smakowe, na których skład należy zwracać szczególną uwagę, ponieważ zawierają zbędne składniki, m.in. cukier czy syrop glukozowo-fruktozowy. 

Ze sklepowej półki należy sięgać po kefiry wysokiej jakości, które nie zawierają zbędnych dodatków. Znalezienie takiego produktu nie jest ciężkie, ponieważ obecnie na rynku dostępnych jest wiele kefirów z dobrym składem. Do jego produkcji nie powinno zostać użyte mleko w proszku, a jedynie mleko oraz żywe kultury bakterii i drożdży kefirowych. 

 

Poniżej podajemy kilka propozycji kefirów po które warto sięgać:

Kefir Zott, skład: mleko, żywe kultury kefirowe

Kefir naturalny Bakoma, skład: mleko, żywe kultury bakterii: L. acidophilus i Bifidobacterium lactis

BIO Ekologiczny kefir naturalny Mlekovita, skład: mleko ekologiczne, żywe kultury bakterii i drożdży kefirowych

Kefir Milko, skład: mleko, żywe kultury bakterii kefirowych

Kefir Robico, skład: mleko pasteryzowane, żywe kultury bakterii i drożdży kefirowych

 

A oto pyszne przepisy z kefirem w roli głównej:

Kefir z mango

Koktajl z kefiru, banana i cytryny

Galaretka z kefiru

Placuszki kefirowe

Mizeria na kefirze

 

Spożywanie kefiru może przynieść wiele korzyści! Wykazuje on m.in. właściwości antybakteryjne, pomaga w obniżeniu cholesterolu we krwi i regulacji ciśnienia tętniczego oraz wspiera prawidłową przemianę materii. Jeśli nie przepadamy za jego naturalnym smakiem i o wiele bardziej atrakcyjny wydaje nam się być jego owocowy odpowiednik-  warto samodzielnie dorzucić świeże lub mrożone owoce. Dzięki temu unikniemy niezdrowych dodatków!

 

Mojka K., „Charakterystyka mlecznych napojów fermentowanych”, Probl Hig Epidemiol 2013

Zeynep B. Guzel-Seydim i wsp., „Functional Properties of Kefir”, Food Science and Nutrition 2011

Foto: Freepik.com

Wróć do artykułów dietetycznych - Dietetyk ProPowrót do listy artykułów