Musimy napisać to wprost: koronawirus sparaliżował nasze dotychczasowe życie, zarówno prywatne, jak i zawodowe. W firmach, które mogły sobie na to pozwolić, zatrudnione osoby zostało zmuszone pracować zdalnie i dla większości z nich jest to zupełnie nowa sytuacja. Czy praca w domu jest w ogóle możliwa? Jak sobie poradzić z wykonywaniem obowiązków zawodowych, gdy dookoła nas przebywają pozostali domownicy? Specjalnie dla wszystkich pracujących w domowym biurze, przygotowaliśmy kilka rad, dzięki którym zorganizowanie czasu pracy podczas home office stanie się o wiele prostsze.
1. Pracuj tak, jak w biurze Praca w domu daje więcej swobody, a to powoduje, że możesz się rozluźnić… aż za bardzo. Wystrzegaj się poczucia luzu i dużej ilości czasu na wykonanie swoich obowiązków. Ważne, aby przed rozpoczęciem home office ustalić plan działania i wyszczególnić w nim czas na pracę, jedzenie, przerwy oraz przygotować odpowiednią przestrzeń do pracy. Świadomość, że nikt nie widzi tego, jak i kiedy pracujesz - sprawia, że możesz się po prostu…rozleniwić. Pamiętaj jednak, że w dalszym ciągu jesteś w pracy i musisz wykonywać swoje obowiązki. Jeśli nie jesteś z nich rozliczany w danym dniu, na pewno to nastąpi w najbliższym czasie.
2. Zorganizuj sobie przestrzeń W kwestii przestrzeni do pracy każdy będzie miał własne rozwiązania. Najlepiej, aby wydzielić osobne pomieszczenie, w którym będziesz mógł poczuć się jak w biurze. W takim miejscu o wiele łatwiej oddzielić życie prywatne od zawodowego. Jest to również ważny sygnał dla tych, którzy mieszkają z tobą, że jesteś „w pracy”. Stwórz granice w domu, dzięki której członkowie rodziny zrozumieją: „Gdy drzwi są zamknięte, udawaj, że mnie tam nie ma”. Oczywiście nie wszyscy mogą sobie na to pozwolić, ale miejsce na pracownicze biurko lub stół bez problemu powinno znaleźć się w każdym domu. Warto również wspomnieć, że ważne jest, aby wytłumaczyć domownikom, że wskazane miejsce jest teraz przestrzenią, w której pracujemy. Dzięki temu Twoi bliscy z pewnością postarają się, aby panował tam porządek i nie będą aż tak często do Ciebie zaglądać.
3. Wyjdź z łóżka! Jednym z plusów pracy zdalnej jest dłuższy sen. Nie musisz tracić czasu na dojazd do pracy i stanie w korkach. Pamiętaj jednak, aby nie nastawiać budzika na 7:55, gdy rozpoczynasz pracę o 8:00. W tę krótki czasie zaraz po przebudzeniu nie będziesz w stanie rozbudzić się na tyle, aby od pierwszych minut działać w 100%. Nie zostawaj także w łóżku! Jeśli rozpoczniesz pracę pod kołdrą, prawdopodobnie w tej pozycji zostaniesz już do jej zakończenia, a przecież za kilka godzin z powrotem położysz się... spać. Ponadto praca w łóżku wiąże się z nieplanowaną drzemką w czasie pracy :)!
4. Ściągnij piżamę Nie chodzi o to, abyś codziennie wieczorem szykował strój do pracy i rano się w niego ubierał, natomiast zostając w piżamie nie poczujesz się jak w pracy! Nałóż codziennie ubrania, dzięki temu zyskasz energię do działania.
5. Zrób sobie przerwę Przenosząc biuro do domu należy jasno postawić granicę między pracą, a odpoczynkiem, który jest bardzo ważny dla naszej efektywności oraz samopoczucia. Spędzanie 8 godzin bez żadnej przerwy przed komputerem na pewno nie wpływa dobrze na kręgosłup i ogólne samopoczucie. Będąc w biurze naturalnym jest, że wstajesz co jakiś czas rozprostować nogi, wychodzisz do toalety, na kawę, na lunch lub do współpracownika, znajdującego się w pokoju obok. W domu rób krótkie przerwy co jakiś czas, zaplanuj też dłuższą na obiad.
6. Oddziel prywatność W czasie pracy nie zajmuj się osobistymi sprawami. Nie przeglądaj Instagrama, nie rób zakupów w internecie, nie rozpraszaj się także widokiem brudnych naczyń w zlewie. Skup się na wykonywanej pracy. Postaraj się jednak w tym wszystkim znaleźć równowagę. W ubiegłym roku w Ameryce zostało przeprowadzone badanie przez internetową agencję, które wykazało, że samotność była drugim najczęściej zgłaszanym wyzwaniem podczas pracy w domu. Samotność może sprawić, że poczujesz się mniej zmotywowany i produktywny. Chwila czasu na swobodne rozmowy i czat ze współpracownikami są zatem wskazane.
7. Rusz się! Zadbaj o aktywność fizyczną. Ćwiczenia możesz bez problemu wykonywać w domu! Jeśli nie masz pomysłu na trening, w internecie dostępnych jest mnóstwo filmów np. joga czy ćwiczenia rozciągające. Oprócz treningu w godzinach wolnych, warto także rozruszać się spędzając czas przed komputerem! Brzmi nierealnie? Nic bardziej mylnego! Co jakiś czas możesz wykonać krążenia ramion, ćwiczyć mięśnie łydek, podnosząc nogi na czubkach palców stóp, obracać kostki w obu kierunkach przez pięć sekund lub rozciągać mięśnie szyi.
Aby uniknąć bólu kręgosłupa i szyi przedstawiamy wskazówki dotyczące lepszej postawy podczas siedzenia przy biurku: - Gdy siedzisz trzymaj stopy na szerokości bioder oraz płasko na podłodze i unikaj krzyżowania kolan lub kostek - Utrzymuj kręgosłup możliwie prosto, niech będzie przedłużeniem Twojej szyi - Rozluźnij ramiona podczas pisania i trzymaj łokcie pod kątem 90 stopni
Po całym dniu pracy przeanalizuj co udało Ci się dobrze wykonać i jakie napotkałeś problemy podczas pracy w domu. To co udało Ci się w tym dniu, jest Twoim sukcesem, zasłużyłeś więc na pochwałę od siebie samego! Nadal uważasz, że taki tryb pracy nie jest dla Ciebie? Spróbuj wcielić w życie nasze rady - jesteśmy przekonani, że dzięki nim praca w stylu home office nie będzie już dla Ciebie uciążliwa, a nawet zaczniesz dostrzegać jej plusy.
Copyright 2024 Dietetykpro - wszelkie prawa zastrzeżone
Code & Design by
Strona wykorzystuje cookie
Strona dietetykpro.pl korzysta z ciasteczek w celu realizacji usług oraz dopasowania komunikacji do zainteresowań użytkownika. Korzystając z niej akceptujesz Politykę Prywatności
Copyright 2024 Dietetykpro - wszelkie prawa zastrzeżone