zajawka artykułu

PŁATKI ŚNIADANIOWE: KTÓRE WYBRAĆ?

Ziarna oraz zboża odgrywają kluczową rolę w codziennej diecie Polaków. W ostatnim czasie na popularności zyskała polecana na śniadanie owsianka czy pożywne batoniki z dodatkiem zdrowym ziaren. Na wyciągnięcie ręki dostępne są różne rodzaje płatków śniadaniowych – od jęczmiennych po owsiane czy te z dodatkiem suszonych owoców. Które najlepiej wybrać? Czym się najbardziej charakteryzują?

Owies jest pełnoziarnistym ziarnem, które może zmniejszyć ryzyko zachorowań na niektóre przewlekłe choroby takie jak nadciśnienie tętnicze oraz cukrzyca. Pewne badania naukowe wskazują, że płatki owsiane mogą zmniejszyć u dzieci ryzyko zachorowań na astmę. Potwierdzone jest również działanie płatków owsianych w kwestii obniżania poziomu złego cholesterolu. Skutecznie oczyszczają organizm z toksyn, a dzięki zawartości pewnych substancji przeciwutleniających mogą działać antydepresyjnie oraz wspomagają walkę w leczeniu pewnych uzależnień.

Płatki owsiane to źródło białka, witamin z grupy B, witaminy E, żelaza, wapnia oraz błonnika, który jest niezbędny dla prawidłowego funkcjonowania układu pokarmowego. Płatki owsiane to zdrowy oraz szybki sposób na przygotowanie sycącego śniadania. Można je zalać wodą lub mlekiem. Na rynku dostępne są płatki owsiane błyskawiczne, które nie wymagają gotowania. 

Regularne spożywanie płatków jęczmiennych na śniadanie to sposób na dostarczenie kompletnego białka w codziennej diecie. Z najnowszych badań wynika, że nasiona jęczmienia skutecznie regulują poziom cukru we krwi, chronią przed kamieniami żółciowymi, łagodzą problemy skórne, zmniejszają zapalenie stawów i niedokrwistość, regulują pracę nerek.

Dodatkowo ten rodzaj płatków jest bogaty w cynk, który odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Cynk przyspiesza również proces gojenia ran oraz spowalnia procesy przedwczesnego starzenia skóry dzięki właściwościom antyutleniającym. Płatki jęczmienne to doskonałe źródło błonnika zarówno rozpuszczalnego i nierozpuszczalnego, dlatego skutecznie wspierają prawidłową pracę jelit i chronią przed szkodliwym działaniem toksyn. 

 

Płatki jaglane wytwarzane są z ziaren prosa, które zawiera wiele cennych składników odżywczych oraz wpływa korzystnie na funkcjonowanie układu nerwowego, pokarmowego zmniejszając przy tym problemy związane z trawieniem, poprawia pamięć oraz koncentrację. Proso jest źródłem serotoniny, dlatego płatki jaglane mogą poprawiać nastrój.

Badania naukowe potwierdzają skuteczność płatków jaglanych w regulowaniu poziomu cukru we krwi. Ze względu na zawartość magnezu chronią przed zawałem serca czy migreną. Działają antyalergicznie, a dzięki wysokiej zawartości białka polecane są szczególnie w diecie wegetariańskiej. Płatki jaglane dostarczają do organizmu również witaminy z grupy B, witaminę E, żelazo, magnez, cynk, fosfor, wapń oraz potas. 

 

Płatki żytnie są doskonałym źródłem manganu, selenu, cynku, miedzi, błonnika, fosforu, magnezu, witaminy K, E oraz witamin z grupy B. Ulepszają metabolizm oraz regulują apetyt, dlatego bardzo często polecane są osobom na diecie lub wszystkim tym, którzy chcą utrzymać stałą masę ciała. Znane są również z regulowania poziomu cukru we krwi. Naukowe badania potwierdzają, że osoby, które rano zjadły owsiankę z płatków żytnich czuły się nasycone przez większość dnia. 

Musli to nic innego jak połączenie różnych płatków, suszonych owców oraz orzechów. Jak większość płatków są źródłem białka, wapnia oraz błonnika, który chroni układ trawienny oraz skutecznie reguluje poziom cholesterolu. Musli oczyszczają organizm z toksyn, wykazują działanie przeciwutleniające. Połączenie różnorodnych płatków chroni przed zachorowaniem na choroby serca oraz reumatyzm, zmniejszają ból związany z zapaleniem stawów.  Eksperci apelują, że najzdrowsze musli to przygotowane przez nas samych. Niestety większość gotowych produktów zawiera duże ilości cukru oraz soli.