ZALETY PŁYWANIA

Wszyscy doskonale wiemy, że aktywność fizyczna wpływa korzystnie na nasze zdrowie oraz chroni nasz organizm przed zachorowaniem na choroby. W dzisiejszym artykule zachęcamy do zapoznania się z korzyściami jakie daje regularne pływanie.

Pływanie to nie tylko dobra zabawa, ale również doskonały sposób na zachowanie dobrej kondycji fizycznej i psychicznej. Pływać można przez całe życie, ponieważ jest to dziedzina sportu kierowana do osób w każdym wieku. Pływanie to również świetna forma relaksu, która odpręża ciało i umysł.

Oprócz klasycznego pływania w wodzie można wykonywać inne, interesujące ćwiczenia- np. aerobic wodny, a nawet podwodną jogę.

Pływanie kierowane jest przede wszystkim do osób, które zmagają się z ciągłym bólem mięśni i stawów, cierpią na artretyzm oraz nadwagę. Ćwiczenia w basenie poprawiają wydolność serca oraz płuc i są przy tym łagodne dla stawów. Podobnie jak bieganie, mogą poprawić wydolność układu krążenia, a także unormować poziom cholesterolu.

Pływanie skutecznie poprawia koordynację, równowagę oraz postawę. Zalecane jest przede wszystkim osobom, które większość dnia spędzają przed komputerem, zazwyczaj w niewygodnych pozycjach oraz tym, którzy narzekają na nadmierny ból pleców, stawów oraz kręgosłupa. Specjaliści przeprowadzili również badania, które mają potwierdzić skuteczność pływania w regulacji ciśnienia krwi oraz wzmocnieniu kości, zwłaszcza u kobiet w okresie menopauzy.

Zwolennicy pływania podkreślają wielofunkcyjność tej dziedziny sportowej. W trakcie wykonywania poszczególnych ruchów pracuje wiele części ciała. Ramiona pracują intensywnie dzięki szerokim łukom pod wodą, biodra są również mocno zaangażowane w trakcie pływania. Szyja oraz kręgosłup są regularnie rozciągnięte. Pływanie wpływa korzystnie na ogólną elastyczność całego ciała.

Oprócz widocznej poprawy w wyglądzie, pływanie wspiera pracę najważniejszego mięśnia w naszym ciele - serca. Pływanie to ćwiczenie aerobowe, co czyni serce jeszcze bardziej efektywnym  i prowadzi do lepszego przepływu krwi w całym organizmie. Badania potwierdzają również, że ćwiczenia aerobowe mogą okazać się skuteczne w walce z zachorowaniem na choroby serca.

Naukowcy alarmują, że już 30 minut dziennego pływania może zmniejszyć o 40% ryzyko wystąpienia choroby wieńcowej.

W trakcie pływania nasz organizm spala dużo kalorii, jednak jeśli chodzi o dokładną liczbę wszystko zależy od intensywności wykonywanych ruchów. Obecnie zdania są podzielone czy trening pływania powinien być zalecany osobom na diecie, ponieważ istnieją pewne dowody, że wizyty na basenie prowadzą do zwiększonego apetytu. Jedno jest pewne – pływanie to idealny sposób na wyrzeźbienie swojej sylwetki, zmniejszenie tkanki tłuszczowej oraz obwodu w pasie, ponieważ w trakcie wykonywania podwodnych czynności zaangażowane są różne mięśnie naszego ciała.

Ciekawostką jest, że wizyty na basenie zmniejszają poziom stresu i zwiększają samoocenę oraz uwalniają wyższy poziom serotoniny. Według badań przeprowadzonych przez firmę Speedo , 74% pływaków potwierdza, że pływanie uwalnia stres i redukuje napięcie, a 68% z nich podkreśla, że czas spędzony w wodzie wpływa pozytywnie na ich stan psychiczny.