CZERWONY OWOC WYBIELI TWOJE ZĘBY?

Truskawkowe szaleństwo opanowało nasze codzienne menu. Uwielbiamy jeść rozmaite dania z wykorzystaniem tych sezonowych owoców. Truskawka chociaż jest niewielkich rozmiarów ma ogromny wpływ na nasze zdrowie i oferuje znacznie więcej niż tylko słodki i soczysty smak.

Są niskokaloryczne, bogate w cenne składniki odżywcze, zawierają błonnik oraz przeciwutleniacze, które chronią nasz organizm przed szkodliwym działaniem wolnych rodników. Dzikie truskawki były spożywane już od starożytności przez Rzymian, którzy wykorzystywali je leczniczo do łagodzenia omdleń, gorączki, infekcji gardła, kamieni nerkowych, nieprzyjemnego oddechu, chorób krwi, wątroby oraz śledziony. Jednak swoją największą popularność zyskały w XVIII wieku za sprawą francuskiego botanika, który skrzyżował dwa gatunki poziomek i otrzymał dorodne owoce, które dzisiaj znanym jako truskawki.

W tamtym okresie podobnie jak inne owoce, truskawki były swoistym elementem luksusu, na który mogli sobie pozwolić jedynie członkowie rodzin królewskich. Truskawki z dodatkiem kwaśnej śmietany były popularnym śniadaniem nowożeńców, ponieważ były uznane za sprawdzony afrodyzjak.

Tętniący życiem czerwony kolor truskawek jest spowodowany dużą ilością antocyjanów, które jako  naturalne barwniki roślinne pełnią rolę przeciwutleniaczy chroniąc organizm przed zapaleniami, nowotworami, chorobami serca i innymi schorzeniami przewlekłymi. Antocyjany stymulują również spalanie tkanki tłuszczowej. Przeciwutleniacze obecne w truskawce (duża zawartość witaminy C) blokują również oznaki przedwczesnego starzenia się. Witamina C jest niezbędna do produkcji kolagenu, który pomaga w utrzymaniu elastycznej i sprężystej skóry, a także blokuje powstawanie zmarszczek. W tych małych owocach znajdują się również pokłady witaminy K, kwasu foliowego, potasu, manganu, magnezu, błonnika i fruktozy, które są pomocne w regulacji poziomu cukru we krwi.

Z przeprowadzonych badań wynika, że truskawki skutecznie poprawiają wzrok. Głównym powodem chorób oczu jest obecność wolnych rodników oraz niedobory pewnych składników odżywczych. Wraz z wiekiem zwiększa się ryzyko zachorowań na zaćmę, a także zwyrodnienie plamki żółtej oraz tzw.”suchego oka”. Truskawki zmniejszają również wady wzroku oraz skłonność do infekcji, zapaleń i łzawień. Owoce z rodziny fragaria wykazują również dużą zdolność do łagodzenia stanów zapalnych stawów. Truskawki mają również wpływ na utrzymanie prawidłowego poziomu krwi oraz cholesterolu dzięki sporej zawartości potasu. W wielu krajach mówi się, że truskawki są najlepszym owocem dla zdrowego serca.

Według naukowców truskawki powinno się jeść w celu utrzymania prawidłowej higieny jamy ustnej, ponieważ są  jednym z lepszych źródeł polifenoli roślinnych, które hamują rozkład skrobi w jamie ustnej oraz skutecznie zwalczają bakterie przyczyniające się do próchnicy zębów i chorób dziąseł. Ciekawostką jest, że mycie zębów rozdrobnioną truskawką może je wybielić dzięki zawartości witaminy C, która dokładnie myje i oczyszcza płytkę nazębną.