ZERO WASTE

ZERO WASTE w programie dietetycznym - Dietetyk Pro

Zero waste czyli „brak śmieci” lub „brak marnowania” jest stylem życia, w którym to człowiek stara się produkować jak najmniej odpadów. Jakie są zasady „bez śmieciowego życia”? Od czego zacząć? Zapraszamy do lektury.

Maksymalne zmniejszenie produkcji odpadów nie jest łatwe, a wielu ludziom wydaje się wręcz niemożliwe. Bo przecież „bez śmieciowe życie” to samodzielne produkowanie bądź hodowanie różnych produktów, kupowanie żywności bezpośrednio od rolników lub na wagę na lokalnych targach i bazarkach czy chodzenie z pojemnikami na żywność do marketu, gdzie i tak nie wszystko da się zapakować do własnych opakowań. Śmieci generowane są nie tylko przez kupowanie i spożywanie jedzenia, ale także poprzez zapewnianie sobie ubrań, dbanie o higienę czy korzystanie z życia kulturowego i społecznego. Zero waste zakłada, że produkcję śmieci należy ograniczać na wielu etapach- nie tylko kupowania. Na przykład zapasy jedzenia powinny być tak zaplanowane, aby zdążyć je zjeść przed zepsuciem się, a sprzęty i ubrania należy tak tak użytkować, aby wystarczył na jak najdłużej. Należy zwrócić także uwagę na odpowiednie zagospodarowanie resztek, ich segregację oraz dawanie „nowego życia” różnym przedmiotom. 

Na zlecenie Federacji Polskich Banków Żywności, powstał raport, z którego wynika, że sery stanowią 16% wyrzucanej w Polsce żywności. Sery są produktem, którego resztki można wykorzystać na wiele sposobów, nawet jeśli nie nadają się już na kanapki. Zapiekanki, omlety, grzanki czy smażony ser- możliwości jest wiele.

 

Bez śmieciowe życie to stosowanie kilku zasad- tak zwanych 5R.

1. Refuse (odmawiaj)

Odmawiaj wszelkich produktów, które przyczyniają się do zanieczyszczania środowiska, tj. jednorazowych reklamówek, kawy w jednorazowym kubku, ulotek reklamowych itd.

2. Reduce (ograniczaj)

Kupuj tylko to, co jest Ci rzeczywiście niezbędne. 

3. Reuse (używaj ponownie)

Nie chodzi tylko o noszenie swojej torby na zakupy czy uzupełnianie butelki po wodzie. Przedmioty niezbędne w domu takie jak mikrofalówka czy pralka możesz kupić na wyprzedaży od ludzi, którzy już ich nie potrzebują. A może zdecydować się na upcykling? Własnoręcznie zrobiona tablica korkowa z korków po winie lub stolik kawowy na taras stworzony ze starych skrzynek brzmi całkiem nieźle!

4. Recycle (segreguj)

O recyklingu w Polsce mówi się najdłużej ze wszystkich „R”. Jeśli już wyrzucasz- segreguj śmieci, np. papier można przetwarzać aż 6-krotnie.

5. Rot (kompostuj)

Z odpadków organicznych można otrzymać energię lub… naturalny nawóz. 

 

Jak zacząć?

Zacznij od kilku przykładowych, prostych zmian w swoim życiu.

1. Na zakupy zabierz szmacianą torbę, zamiast kupować nowe reklamówki.

2. Sięganie tylko po produkty bez opakowań w sklepie wymaga już większego zaangażowania, ponieważ należy dokładnie przemyśleć zakupy i zabrać ze sobą własne opakowania. Zrezygnuj z foliowych, cienkich woreczków, do których zazwyczaj wkładane są warzywa i owoce. Wydruk z wagi możesz nakleić bezpośrednio na produkt! A co z bakaliami? Można wykorzystać własne pudełko.

3. Zamiast kupować wodę butelkowaną, po której wypiciu opakowanie od razu ląduje w koszu na śmieci warto wybrać butelkę z grubego plastiku, którą będzie można używać wielokrotnie. Można także zdecydować się na kupno butelek z filtrem i wlewać wodę z kranu lub filtrować ją w domu (dzbanki filtrujące lub filtry na kran).

4. Jedz w restauracji/barze, nie zabieraj jedzenia na wynos.

5. Planuj zakupy spożywcze. Dzięki temu ograniczysz marnowanie żywności.

6. Z resztek zrób użytek! Piling z fusów po kawie, a może środek na spuchnięte oczy z wykorzystanej torebki po herbacie? Pomysłów jest wiele.

 

Zero Waste to ciągła nauka połączona z wieloma porażkami i błędami ale i sukcesami. Często towarzyszy też satysfakcja, szczególnie gdy uda się zrobić „coś z niczego”, np. znaleźć całkiem nowe przeznaczenie dla jakiegoś starego, niepotrzebnego przedmiotu. Całkowite „bez śmieciowe życie” to ciężki orzech do zgryzienia, ale może warto spróbować?

 

 

 

foto: Freepik.com

Wróć do artykułów dietetycznych - Dietetyk ProPowrót do listy artykułów