SPORTY LATEM

SPORTY LATEM w programie dietetycznym - Dietetyk Pro

Lato to dobra okazja do zwiększenia aktywności fizycznej na świeżym powietrzu. Dlatego już dziś spakuj swój strój oraz sprzęty sportowe i wyruszaj na aktywne wakacje. Morze, góry, jeziora ... Każde z tych miejsc oferuje różnorakie dyscypliny sportowe. O tym, jak niektóre z nich wpływają na zdrowie przeczytasz w dzisiejszym artykule.

W górach:

TREKKING (1h - 450 kcal)

Najbardziej praktykowany jest trekking klasyczny, czyli spacerowanie po szlakach górskich, najlepiej z rodziną lub przyjaciółmi i trzymając się łatwych tras. Osoby, chcące iść trudniejszą trasą, powinny skorzystać z usług przewodnika. Oprócz obserwowania cudownych pejzaży, podczas tej aktywności zrobisz wiele dla swojego zdrowia: dotlenisz organizm, rozruszasz stawy oraz poprawisz jakość snu. Pamiętaj, że wybierając się na szlak warto ubrać się na tzw. cebulę, ponieważ pogoda w górach bardzo szybko może się zmienić. Wakacje w górach są stosunkowo tanie, jednak nie oszczędzaj na butach, które muszą być specjalnie dostosowane do chodzenia po wymagających trasach. Dzięki nim możesz uniknąć kontuzji. 

WSPINACZKA (1h – 500 kcal)

Dla osób, które poszukują większej dawki adrenaliny poleca się wspinaczkę. Początkujący powinni zacząć od ścianek wspinaczkowych pod okiem trenera, aż do nabrania wprawy. Każda doświadczona osoba w wspinaczce potwierdza, że ta forma aktywności zapewnia sporą dawkę wrażeń! Taki wysiłek przełoży się na kształtowanie mięśni ramion i nóg oraz podniesie poziom endorfin. Cena zestawu wspinaczkowego wynosi od 300 zł do 1500 zł. Natomiast wypożyczenie ścianki wspinaczkowej oraz sprzętu to koszt między 30 zł a 60 zł.

KAJAKARSTWO GÓRSKIE (1h – 500 kcal)

Jednym z kolejnych pomysłów na spędzanie czasu w górach jest spływ kajakowy. Jest to połączenie „przyjemnego z pożytecznym’’ tj. relaksu i wzmożonej aktywności. W trakcie tej dyscypliny krew w organizmie płynie szybciej, co przekłada się na zwiększony poziom ilości tlenu i poprawę pracy serca. Spływy kajakowe w górach cenowo kształtują się nieco drożej, między 90 zł a 150 zł za ok. 3 godziny tej rozrywki. 

 

Nad morzem:

PŁYWANIE (1h – 400 kcal) 

Pływanie jest najprawdopodobniej najchętniej wybieraną formą aktywnego spędzania czasu latem. Nie tylko szybko schłodzisz swoje ciało, ale również zaangażujesz wszystkie partie ciała. Jednocześnie wysmuklając sylwetkę poprawisz też krążenie krwi w organizmie. Staraj się wybierać plaże, które są strzeżone przez ratownika i wchodzić stopniowo do wody, aby nie doszło do szoku termicznego. Przebywanie na plaży zazwyczaj jest bezpłatne, możesz też udać się na kąpieliska, gdzie za wejście trzeba zapłacić od 10 zł do 20 zł. 

 

FRISBEE (1h – 250 kcal)

Między pływaniem, a opalaniem się na kocu kilka rzutów frisbee pozwoli rozruszać ciało. Jest to doskonały rodzaj aktywności dla całej rodziny.  Po tak spędzonym czasie zyskasz sporą dawkę pozytywnej energii i rozciągniesz ciało, także poprawisz kondycję. Podstawowy model frisbee nie będzie cię kosztować więcej niż 20 zł.

 

SIATKÓWKA PLAŻOWA (1h – 450 kcal)

Jeśli masz zgraną drużynę, piłkę i wyznaczone miejsce do gry (dostępne na większości plaż), możesz zacząć zabawę, a przy okazji dotlenisz  organizm, usprawnisz układ krążenia i wymodelujesz sylwetkę. Jeśli nie podsiadasz piłki do siatkówki, możesz ją kupić w kwocie od 30 zł do 50 zł.

 

Nad jeziorem:

ŻEGLARSTWO (1h – 250 kcal)

Wraz z grupką znajomych możecie wypożyczyć żaglówkę. Pamiętajcie, że przynajmniej jedna osoba na pokładzie musi mieć uprawnienia do jej sterowania. Oprócz dobrej zabawy, żeglarstwo przyczynia się do poprawy zdrowia, regulacji ciśnienia krwi, redukcji poziomu złego cholesterolu oraz chroni przed wystąpieniem chorób związanych z układem krążenia. Koszt kursu na patent żeglarski to ok. 900 zł, a wypożyczenie samej żaglówki za dobę wynosi między 150 zł, a 500 zł. Miej na uwadze, że niektóre wypożyczalnie wynajmują żaglówki na minimum 3 dni.

 

WINDSURFING/ STAND UP PADDLE (1h – 400/ 450 kcal)

Oba te sporty wywodzą się z surfingu. Do windsurfingu potrzebujesz specjalną deskę z przymocowanym żaglem, a Stand Up Paddle to także surfing, z tym że z dodatkiem wiosła. Ta dyscyplina wymaga od ciebie dobrej koordynacji ruchowej, równowagi i siły. Trenując, windsurfing lub Stand Up Paddle wzmacniasz kręgosłup, ramiona i nogi. Do tego świetnie poprawisz postawę. Sprzęt do windsurfingu wypożyczysz od 40 zł do 80 zł za godzinę, a do Stand Up Paddle od 30 zł do 70 zł.

 

NARTY WODNE/ WAKEBOARD (1h – 350 kcal)

Są to bardzo podobne do siebie dyscypliny sportowe, z tą różnicą, że w jednych używasz nart, a w drugiej deski. Polegają na jeździe za holującą motorówką lub elektrycznym wyciągiem narciarskim. Sport ten dostarcza sporą dawkę wrażeń. W trakcie jazdy pracują głównie mięśnie rąk i nóg, także mięśnie na odcinku lędźwiowym. Jazda na nartach wodnych lub wakeboardzie kosztuje ok. 100 zł za 15 minut.

 

W mieście:

HULAJNOGA (1h – 350 kcal)

Ostatnimi czasy jazda na hulajnogach stała się bardzo popularna w całej Polsce. Nic w tym dziwnego, gdyż znacznie ułatwia to poruszanie się po mieście, a przy tym pozytywnie wpływa na zdrowie. W trakcie jazdy nogi, tułów oraz brzuch wykonują większą część pracy, przy czym taki rodzaj aktywności nie obciąża stawów. Zakup hulajnogi tradycyjnej wynosi między 100 zł, a nawet 700 zł. Ochraniacze i kask to dodatkowy koszt ok. 70 zł.

 

ROWERY (1h – 300 kcal)

Zanim wsiądziesz na rower ubierz kask i wygodne ubranie. Najlepiej wybierz się w spokojne miejsce, chociaż jazda w mieście też może być bardzo przyjemna. Skorzystaj wtedy z dostępnych ścieżek rowerowych, aby uniknąć ruchliwych ulic. Regularne pedałowanie przekłada się na zwiększoną wytrzymałość mięśni oraz na kondycję skóry. Oprócz tego jazda na rowerze, normalizuje cukier we krwi i obniża poziom złego cholesterolu. W zależności jaki rower chcesz kupić, cena waha się pomiędzy 900 zł, a 3000 zł. W większości miast możesz wypożyczyć rower za około 2 zł za 20 min. jazdy.

 

TENIS (1h – 450 kcal)

Zaczynając swoją przygodę z tenisem, na początku warto zainwestować w kilka lekcji z trenerem. Już po kilku treningach możesz rozegrać swoje pierwsze gemy. Choć gra w tenisa wymaga wiele wysiłku, możesz zyskać wiele korzyści zdrowotnych. Taka aktywność poprawia kondycję ruchową, refleks i koncentrację. Dodatkowo zwiększasz odporność i poprawiasz nastrój. Wynajęcie kortu wynosi od 50 zł do 100 zł, rakiety do tenisa możesz kupić za około 300 zł.

 

Wybierając się na urlop warto sprawdzić, czy w miejscowości do której jedziesz organizowane są jakieś zawody bądź imprezy sportowe. Właśnie w wakacje takich wydarzeń jest najwięcej, np. biegi, przejazdy kolarskie czy wyścigi na rolkach.  Zazwyczaj trzeba zapłacić wpisowe, które kosztuje od 30 zł do 100 zł. Nad morzem wiele firm organizuje darmowe zawody np. w piłce siatkowej. W ostatnim czasie bardzo popularne stały się tzw. Runmageddony, czyli biegi z przeszkodami, w których udział mogą brać rodziny. Udział w takim wydarzeniu to koszt od 120 zł do 250 zł. Dobra zabawa i zdrowa rywalizacja wzbogaci Twoje wspomnienia wakacyjne.

Pamiętaj!

Latem zawsze noś nakrycie głowy, używaj kremów z filtrem UV oraz pij dużo wody. Pominięcie tych zaleceń może doprowadzić do odwodnienia organizmu, a nawet udaru mózgu. Unikaj przebywania na pełnym słońcu, szczególnie między godziną 11 a 16 i przestrzegaj zasad bezpieczeństwa. Mała rada: decydując się na którąś aktywność fizyczną, na początku oceń swoje możliwości i umiejętności. Życzymy aktywnych wakacji!

 

 

foto: freepik.com

Wróć do artykułów dietetycznych - Dietetyk ProPowrót do listy artykułów