OPALANIE POD LUPĄ!

Wszyscy lubimy ten moment w trakcie lata kiedy mamy urlop, słońce mocno grzeje i można swobodnie zrelaksować się w trakcie opalania.

Promienie słoneczne dają nam wiele pozytywów, między innymi działają antydepresyjnie poprzez pobudzenie naszego układu hormonalnego do wytwarzaniu większej ilości serotoniny – czyli neuroprzekaźnika, który potocznie nazywany jest „hormonem szczęścia”. Kolejnym plusem jest umożliwienie naszej skórze syntezy witaminy D, czyli ważnego składnika przy zachowaniu mocnych kości i przyswajaniu wapnia. Witamina ta dodatkowo odpowiada za przeciwdziałanie chorobom układu kostnego. Kolejnym pozytywnym aspektem opalania się jest zabarwienie skóry potocznie nazywane „opalenizną”. Można powiedzieć, że wpływa ona pozytywnie na naszą urodę.

Z drugiej strony trzeba pamiętać, że nadmiar słońca w krótkim czasie niesie za sobą zagrożenia. Najmniej zagrażające jest delikatne poparzenie słoneczne. Objawia się ono bólem w miejscu poparzenia, w następnych dniach poparzona skóra ta schodzi z ciała. Ponadto widać dokładnie, że skóra w danym miejscu jest mocno zaczerwieniona, a przy dotknięciu ciepła. Aby złagodzić skutki poparzenia można schładzać miejsce bólowe, a także stosować maści z aloesem lub panthenolem. Pomogą one w regeneracji skóry i złagodzą ból.

Kolejnym nieprzyjemnym skutkiem opalania jest udar słoneczny. Może wystąpić w wysokich (ok. 40stopni) temperaturach, a wiąże się z utrudnionym oddawaniem ciepła przez organizm. Objawy charakterystyczne udaru to zaczerwienienie (w cięższych przypadkach bladość) twarzy, zamroczenie, zawroty i/lub bóle głowy, obfite poty, dreszcze oraz przyspieszenie tętna. Kiedy widzimy u kogoś takie objawy, należy natychmiast tę osobę przenieść do schłodzonego lub chociaż zaciemnionego miejsca, zadbać o przewiew w pomieszczeniu, podawać chłodne płyny do picia oraz w cięższych przypadkach wezwać lekarza.

Przy stosowaniu kremów, mleczek, oliwek z filtrami UV warto dopasować ich moc do swojego fototypu skóry. Rozróżniamy 6 podstawowych fototypów.

• Fototyp I: włosy jasne lub rude; skóra jasna, piegowata, ze skłonnością do poparzeń, nieopalona. Zalecany filtr UV 25 i więcej.
  • Fototyp II: włosy blond; skóra jasna, możliwe piegi, czasami poparzona, średnio opalona. Zalecany filtr UV 16-24.
  • Fototyp III: włosy szatynowe/brązowe; skóra jasna, piegowata, czasami poparzona, średnio opalona. Zalecany filtr UV 10-15.
  • Fototyp IV: włosy brązowe/czarne; skóra jasna, bez piegów, rzadko poparzona, opalona. Zalecany filtr UV 5-9.
  • Fototyp V: włosy brązowe/czarne; skóra oliwkowa, bez skłonności do poparzeń, dobrze opalona. Zalecany filtr UV 2-4.
  • Fototyp VI: włosy brązowe/czarne; skóra czarna, nigdy nie poparzona. Zalecany filtr UV 2.

Jeśli chodzi o przedłużenie opalenizny to poza różnego rodzaju kremami, warto jeść produkty bogate w witaminy A, C, i E takie jak: czarna porzeczka, natka z pietruszki, masło, jajka, oliwa, orzechy, brokuły, czerwona papryka oraz cytrusy. Na wydłużanie czasu opalenizny pozytywnie wpływają również pomidory oraz marchewki ze względu na obecność beta-karotenu.

foto: pinterest.com