POWRÓT DO SZKOŁY

POWRÓT DO SZKOŁY w programie dietetycznym - Dietetyk Pro

Wakacje, wakacje i po wakacjach... Za kilka dni zadzwoni pierwszy dzwonek i dzieci wrócą do szkoły. Jest to stresujący czas zarówno dla większości rodziców jak i ich pociech. Przed rozpoczęciem roku szkolnego rodzice często zastanawiają się jak sprawić, aby dziecko przez cały dzień spędzony w szkole jadło zdrowe posiłki! W ostatnim już artykule, z cyklu „Mama na wakacjach” piszemy m.in. o tym, dlaczego każdy uczeń powinien jeść posiłek w szkole oraz jakie są skutki nieregularnego jedzenia. Przedstawiamy także kilka łatwych przepisów na pyszne drugie śniadania!

Dlaczego każde dziecko powinno jeść posiłek w szkole?

Regularne odżywianie i spożywanie w ciągu dnia posiłku średnio co 3-4 godziny jest podstawowym elementem zdrowego żywienia. Warunkuje to prawidłowy rozwój dziecka, a także jego dobre samopoczucie i dyspozycję do nauki. Dzieci przebywają w szkole co najmniej 5-6 godzin dziennie, dlatego powinny przychodzić do niej po śniadaniu zjedzonym w domu, a na miejscu spożyć przynajmniej jeden posiłek i regularnie uzupełniać płyny, najlepiej pijąc wodę. Tymczasem okazuje się, że około 10-20% uczniów w Polskich szkołach nie spożywa śniadania przed wyjściem do szkoły, a 20-25% uczniów nie zabiera ze sobą drugiego śniadania!

Jakie są skutki nieregularnego jedzenia w szkole?

-zbyt długa (ponad 4 godzinna) przerwa między posiłkami sprawia, że pojawia się uczucie głodu, które wpływa niekorzystnie na zdolność uczenia się oraz koncentracji,

-zbyt mała liczba posiłków zwiększa ryzyko wystąpienia nadwagi i otyłości! Zgodnie z zasadami racjonalnego żywienia, dzieci i młodzież powinny spożywać w ciągu dnia 4-5 posiłków,

-dzieci przychodzące do szkoły na czczo oraz bez przygotowanego posiłku często miewają wahania nastroju, zły humor i uczucie niepokoju,

-brak posiłku przed wyjściem z domu i w szkole może wywołać agresywne zachowanie dziecka w stosunku do innych uczniów i nauczycieli!

Zdrowe drugie śniadanie

Jedzenie, które dziecko zabiera do szkoły, najczęściej pełni rolę drugiego śniadania, ponieważ większość rodziców wykupuje pociechom obiady w szkolnej stołówce. Taki domowy posiłek sprzyja ograniczeniu konsumowania przez dzieci niezdrowych przekąsek. Faktem jest, że obecnie uczniowie w sklepiku szkolnym nie mają możliwości zakupu m.in. chipsów, rogalików z czekoladą, drożdżówek czy słodzonych napojów, lecz wszystkie te produkty mogą nabyć po drodze do szkoły. O tym, co można kupić w szkolnym sklepiku po reformie Ministra Zdrowia pisaliśmy tutaj: CO TWOJE DZIECKO KUPI W SKLEPIKU?

Warto zatem wyposażyć dziecko w zdrowe posiłki bądź przekąski, a także porozmawiać na temat racjonalnych wyborów żywieniowych.

Pomysły na smaczny posiłek do szkoły

- typowym drugim śniadaniem są… kanapki! Wcale nie muszą być nudne! Wystarczy tylko odpowiednio manewrować składnikami. Istnieją dziesiątki przepisów na smaczne, ciekawe kanapki. Przedstawiamy niektóre z nich:

    • KANAPKA PASTĄ TWAROŻKOWĄ, POMIDOREM I CEBULĄ 

    • KANAPKA Z AWOKADO I KIEŁKAMI

    • KANAPKA Z JAJKIEM NA TWARDO

    • KANAPKA Z POLĘDWICĄ I WARZYWAMI

    • KANAPKA Z SEREM ŻÓŁTYM I ROSZPONKĄ

- owoce lub warzywa to szybka i smaczna przekąska! Można zapakować w całości (np. jabłko czy nektarynkę), przygotować owocową sałatkę, bądź postawić na pokrojone warzywa (np. seler, marchewka, ogórek bądź papryka) z łagodnym dipem

    • SAŁATKA Z OWOCAMI

    • SAŁATKA OWOCOWA Z CZEKOLADĄ

    • SAŁATKA OWOCOWA Z ORZECHAMI

- naleśniki bądź tortilla to wygodna dla dziecka opcja! Wystarczy dodać ulubione składniki i podawać na słodko bądź wytrawne

    • GRYCZANE NALEŚNIKI Z MUSEM MALINOWYM

    • KOKOSOWE NALEŚNIKI Z MUSEM JEŻYNOWYM

    • NALEŚNIKI RYŻOWE Z JABŁKIEM

    • TORTILLA Z KREMOWYM KURCZAKIEM

    • TORTILLA Z KURCZAKIEM I POMIDOROWĄ SALSĄ

Wszystkie wyżej wymienione przepisy z łatwością można zapakować w pojemniki na żywność! Informacje na temat najlepszych pojemników znajdują się tutaj: SPRAWDZONE POJEMNIKI NA ŻYWNOŚĆ 

Podczas okresu wakacyjnego rodzice mają czas, aby pilnować diety dziecka i przygotowywać smaczne, zgodne z zasadami racjonalnego żywienia posiłki. Nie powinno się z tego rezygnować podczas roku szkolnego! W przerwach między lekcjami dziecko powinno pamiętać o zjedzeniu posiłku i dokonywać zdrowych wyborów żywieniowych, co z pewnością zaowocuje w przyszłości.

 

 

foto: Freepik.com

Wróć do artykułów dietetycznych - Dietetyk ProPowrót do listy artykułów