POKONAJ STRES NATURALNIE!

POKONAJ STRES NATURALNIE! w programie dietetycznym - Dietetyk Pro

Stres i jedzenie - to dwa słowa, które od zawsze są ze sobą powiązane. Ważne jest, że prawidłowo zbilansowana dieta i dobór odpowiednich produktów znacznie mogą ustabilizować poziom cukru, złagodzić nasze napięcie oraz zmniejszyć poziom "hormonu stresu".

Zdrowa żywność oraz ćwiczenia oddechowe to powszechnie znane i najprostsze sposoby na łagodzenia stresu. Takie metody są nie tylko opłacalne dla naszego zdrowia, ale również łatwo dostępne i nie wiążą się z żadnymi skutkami ubocznymi. Żywność o wysokim poziomie cennych składników odżywczych (witaminy, minerały) skutecznie redukuje poziom stresu. 

Zielona warzywa liściaste takie jak szpinak pomagają zachować spokój. Wysoka zawartość magnezu pomaga w regulowaniu poziomu kortyzolu, zwanego „hormonem stresu”, a także ciśnienia krwi. Przeprowadzone badania potwierdziły, że osoby częściej spożywające warzywa czuły się bardziej opanowane oraz szczęśliwe, z większym poczuciem dodatkowej energii. Warzywa mają również wysoką zawartość błonnika, który jest pomocny w leczeniu zaparć, które bardzo często wywołują stres i napięcie. Naukowcy uważają również, że zdrowa żywność może mieć wpływ na pozytywny nastrój następnego dnia. 

Stres pozbawia nasz organizm z zapasów witamin z grupy B, dlatego zaleca się spożywanie różnych gatunków orzechów. Naukowcy odkryli, że zawarte w nich pozostałe, cenne składniki odżywcze takie jak potas mogą skutecznie obniżyć ciśnienie krwi i nagłe bicie serca wywołane stresem. Lekarze apelują, aby zadbać również o wysoki poziom witaminy C w naszej codziennej diecie, ponieważ wpływa znacząco na utrzymanie prawidłowego poziomu kortyzolu. Które produkty są bogate w witaminę C? Na pewno warto sięgać po paprykę, jagody, porzeczki, natkę pietruszki, dziką różę oraz cytrusy. 

 

W walce ze stresem pomaga również spożywanie ryb, które są bogate w cenne kwasy omega-3, a te z kolei mają istotny wpływ na pracę naszego mózgu, funkcje poznawcze, pewne zachowania oraz odporność na stresujące sytuacje. Ponadto kwasy omega łagodzą stany zapalne, chronią przed zachorowaniem na przewlekłe choroby oraz tłumią pewne lęki – zwłaszcza u młodych osób o słabszej odporności psychicznej.  

Awokado znajduje się również na liście żywności skutecznie tłumiącej stres dzięki obecności cennych składników odżywczych oraz ze względu na pozytywny wpływ na prawidłową pracę układu nerwowego. Awokado dzięki obecności przeciwutleniaczy blokuje wchłanianie niektórych tłuszczy, które wywołują szkodliwy stres oksydacyjny. 

 

Jakie produkty mogą zwiększyć poziom stresu?

Wszystkie napoje energetyczne oraz gazowane, a także kawa mogą początkowo orzeźwiać jednak u większości osób wywołują niepokój i przyczyniają się do bezsenności. Lekarze podkreślają, że należy również unikać dań przetworzonych oraz fast foodów, które są pozbawione cennych składników odżywczych i mogą wywoływać pewny niepokój. 

 

Wróć do artykułów dietetycznych - Dietetyk ProPowrót do listy artykułów