zajawka artykułu

WAKACYJNE WSKAZÓWKI ŻYWIENIOWE

Każda pora roku niesie za sobą zmiany. Latem ciepłe ubrania zamieniamy na przewiewne, odsłaniające ciało, chcąc czuć się lekko i swobodnie. Podobnie jest z dietą! W okresie wakacyjnym nikt nie ma ochoty godzinami przebywać w kuchni, gotując i piekąc. W dzisiejszym artykule podpowiadamy, na jakich produktach bazować i o czym należy pamiętać, komponując letnie menu.

1. Wybieraj produkty obfitujące w wodę
Właściwe nawodnienie jest absolutnie niezbędne dla zachowania zdrowia! Dlaczego? Woda optymalizuje ciśnienie krwi, reguluje temperaturę ciała, pomaga w trawieniu, przenoszeniu składników odżywczych i tlenu, usuwa toksyny z organizmu i polepsza samopoczucie. Wraz ze wzrostem temperatur, poprzez pocenie się dochodzi do zwiększonej utraty wody z organizmu poprzez pocenie się. W związku z tym szczególnie ważne w okresie wakacyjnym jest dostarczenie jej odpowiedniej ilości! Zalecane dzienne spożycie płynów to przynajmniej 2-2,5 l. Pamiętaj, że woda z pożywienia także wlicza się do tej puli. Jeśli masz problem z wypijaniem odpowiedniej ilości wody, to wybór niektórych owoców i warzyw jest doskonałym sposobem na nawodnienie. W tej konkurencji zdecydowanie wygrywa ogórek, który aż w 97% składa się
z wody. Tuż za nim plasują się kolejno:
- rzodkiewka, seler naciowy i pomidor (95%),
- truskawka, arbuz i papryka (92%),
- ciemnozielone warzywa, np. szpinak, jarmuż, sałata (93%)
- grejpfrut (91%).

W Strefie Zakupów DietetykPro możesz kupić plakat: Woda źródło życia, zawierający najważniejsze informacje na jej temat.

2. Poczuj miętę!
Mięta to zioło, które może zapewnić odświeżający chłód podczas letnich upałów! Chociaż
ta roślina nie nawadnia organizmu, daje poczucie chłodu podczas jej jedzenia. Metanol, który jest składnikiem mięty, przyłącza się do receptorów nerwowych w naszych ustach, które wyczuwają zimno. W połączeniu z chłodnym napojem (takim jak np. schłodzona woda z dodatkiem ogórka), może zaspokoić pragnienie znacznie szybciej niż sama woda o temperaturze pokojowej.

3. Nie zapomnij o produktach mlecznych
Jogurty, kefiry, maślanki są bardzo dobrym źródłem wody! Produkty te zawierają w sobie około 85% wody. Ponadto obfitują w białko i witaminy: A oraz B. To idealna przekąska w letni dzień, ponieważ produkty mleczne spożywa się na zimno, prosto z lodówki!

4. Korzystaj z sezonowych owoców i warzyw
Lato to czas, kiedy półki straganów uginają się pod sezonowymi owocami i warzywami. Dzięki temu możesz cieszyć się ich świeżością i lekkością, rezygnując z mrożonek i puszek.
Oprócz dobrego nawadniania organizmu, owoce i warzywa charakteryzują się dużą zawartością błonnika, witamin i przeciwutleniaczy. Inną kwestią jest to, że większość z nich nie wymaga długiego gotowania i przygotowywania.

Wskazówka: Jeśli wybierasz sałatę, sięgaj po tę ciemniejszą, która jest bogatsza w składniki odżywcze, takie jak witamina C, K i A, w porównaniu np. z jaśniejszą sałatą lodową.

5. Zaplanuj odpowiednią porę na jedzenie
Czy letnie menu musi być skomponowane wyłącznie z szybkich i chłodnych posiłków? Nie! Możesz spożywać również te bardziej obfite, wymagające dłuższego przygotowania lub te podawane na ciepło. Pamiętaj jednak, aby wybrać odpowiednią porę. Zazwyczaj rano jest znacznie chłodniej, niż w środku dnia, dlatego rozważ zjedzenie większego śniadania. Wieczory również nie są tak upalne, a więc w tym czasie możesz przygotować ciepłą potrawę.

6. Rozpal grilla!
Gdy pogoda rozpieszcza możesz cieszyć się jedzeniem na zewnątrz! Grillowanie jest powszechną metodą przygotowywania wielu rodzajów posiłków o tej porze roku. Możesz upiec całego kurczaka, inne mięso lub rybę, grillować warzywa, (takie jak cukinia, szparagi, papryka, grzyby),
a nawet robić słodkie desery, np. pieczone jabłka – i to wszystko bez włączania kuchenki
lub piekarnika! Pamiętaj jednak, aby produktów nie układać bezpośrednio na ruszcie, co zapobiegnie kapaniu tłuszczu na ogień. Możesz wykorzystać specjalnie stworzone do tego celu tacki. Po każdym użyciu wyczyść grill, np. usuń resztki przypalonego jedzenia, aby zapobiec gorzkiemu smakowi potraw, podczas kolejnej uczty. Nie zapomnij także o zachowaniu higieny! Myj ręce przed i po przygotowaniu żywności, szczególnie po pracy z surowym mięsem. Ważne jest także, aby nie grillować produktów zbyt długo. Powoduje to, że są one ciężkostrawne i tracą cenne wartości odżywcze.

7. Zainspiruj się letnimi potrawami, dostępnymi w bazie programu DietetykPro!

Sok intrygujące orzeźwienie
Arbuzowo-pokrzywowy koktajl
Smoothie arbuzowo-truskawkowe
Malinowe smoothie z awokado
Chrupiąca sałatka
Sałatka z owoców sezonowych i orzechów
Paprykowa sałatka z parmezanem i oliwkami
Sałatka z grillowanym indykiem
Włoska sałatka
Żeberka z grilla w marynacie z miodu z żurawiną
Burger z grilla z guacamole
Warzywne szaszłyki
Kanapki z truskawkowym twarożkiem i nasionami
Sałatka ze szpinakiem i truskawkami
Botwina zupa
Lekka zupa krem z zielonych szparagów
Rabarbarowe muffiny z rodzynkami
Letnia sałatka z groszkiem
Agrestowy kisiel
Letnia zupa kokosowa

Letnie menu jest lekkie, proste w przygotowaniu i składa się z produktów, które korzystnie wpływają na zdrowie! Już dziś przygotuj ulubiony posiłek z sezonowych, świeżych owoców i warzyw, przyjmuj odpowiednią ilość płynów, a zamiast używać kuchenki gazowej, rozpal zewnętrznego grilla lub ognisko. Dzięki temu upalnie dni nie będą żadną przeszkodą w gotowaniu!