zajawka artykułu

ŚLIWKA, NASZE DOBRO NARODOWE

Śliwki należą do najbardziej znanych i lubianych owoców w Polsce. Choć największym producentem śliwek na świecie są Chiny, to nasz kraj znajduje się w europejskiej czołówce.
Są nie tylko bogatym źródłem witamin i składników mineralnych, ale również remedium na wiele dolegliwości ze strony układu pokarmowego. Który gatunek wybrać i na co go przeznaczyć? 


Popularne odmiany


Do najczęściej spotykanych i najchętniej kupowanych odmian dostępnych w naszym kraju należą węgierki, renklody i mirabelki. W sezonie cieszą się największą popularnością ze względu na ich tradycyjne przetwórstwo. Gatunki różnią się pomiędzy sobą wielkością, kolorem oraz smakiem, ale niezależnie od wyboru, śliwki to bardzo cenne źródło substancji odżywczych, które warto włączyć do diety. Zawierają witaminę A, C, K1, E oraz składniki mineralne, takie jak miedź, potas czy magnez. Dostarczają sporą dawkę węglowodanów prostych, ale dzięki dużej zawartości błonnika pokarmowego i sorbitolu, od razu po spożyciu poziom glukozy gwałtownie nie wzrasta. Dodatkowo posiadają sporo polifenoli, które wykazują silne działanie przeciwzapalne i antyoksydacyjne, wzmacniając naczynia krwionośne, obniżając ciśnienie krwi i opóźniając proces starzenia. Spożywanie śliwek wykazuje działanie przeciwnowotworowe, poprawia stan kości oraz funkcji poznawczych organizmu. Kaloryczność śliwek jest stosunkowo niska – 100 gramów owoców dostarcza tylko 46 kcal.


Węgierka – granatowa z zewnątrz, żółtozielona w środku o podłużnym kształcie. Sezon na węgierki rozpoczyna się wczesną jesienią, kiedy kolor owocu jest intensywny, a miąższ dobrze odchodzi od pestki. To najbardziej popularna odmiana śliwki przeznaczona do suszenia, na powidła, ciasta, knedle, dania mięsne i różnego rodzaju alkohole (nalewka, śliwowica).

Renkloda – o kolorze identycznym jak miąższ: żółtym, czerwonym i zielonym. Kształtem przypomina spłaszczoną u nasady kulę. Najczęściej wykorzystywana na kompot lub jako dodatek do deserów. Jest jednym z najlepszych produktów na moszcz do produkcji wina śliwkowego.

Stanley – o jajowatym kształcie z ciemno-granatową skórką, dojrzałość zbiorczą osiąga w połowie września. Posiada bardzo aromatyczny i soczysty miąższ, który łatwo odchodzi od skórki. Idealna do mrożenia, przetworów i deserów.

Mirabelka – często spotykana, dziko rosnąca, mała o aromatycznym zapachu i słodkim smaku. Ma kształt kuleczki w ciemnozłotym kolorze, którego nie traci podczas obróbki termicznej. Znakomita na dżemy, konfitury, kompoty i nalewki.

Opal – w ciemnoczerwonych kolorach, o średniej wielkości owocach z lekkim nalotem. W środku posiada żółty miąższ o zwartej konsystencji i słodko-kwaśnym smaku. Idealny na kompoty i jako dodatek do deserów.


Śliwki to popularne, sezonowe owoce, które mogą przewijać się w diecie przez cały rok, nie tylko w postaci surowej i przetworzonej. Suszone cechują się znacznie większą zawartością witamin i składników mineralnych oraz gotowością do spożycia niezależnie od pory roku. Najczęściej wykorzystywane są w sezonie świątecznym, jako dodatek do mięs, ciast oraz główny składnik wigilijnego suszu. Dzięki sporej zawartości boru zwiększają wchłanianie wapnia, chroniąc organizm przed rozwojem osteoporozy. Dodatkowo są dobrym źródłem witaminy K odpowiedzialnej za mineralizację składu kości i krzepliwość krwi. Węgierki to gatunek śliwek uprawianych w Polsce szczególnie z przeznaczeniem do suszenia. Większość tych suszonych owoców pochodzi jednak z Kalifornii ze względu na idealne dla tej odmiany warunki klimatyczne. Oprócz kulinarnego zastosowania suszone śliwki słyną z właściwości przeczyszczających. To zasługa zawartego w składzie błonnika pokarmowego, polifenoli i sorbitolu, które w połączeniu odpowiadają za ten efekt. Regularne spożywanie suszonych śliwek w formie przecierów, soków, powideł i konfitur zwiększa częstotliwość i komfort wypróżnień. Sprzyja również wzrostowi dobrych bakterii w przewodzie pokarmowym i odpowiada za spadek drobnoustrojów patogennych odpowiedzialnych za infekcje organizmu. Włączenie śliwek do jadłospisu z powodzeniem może zastąpić farmakoterapię stosowaną w przypadku przewlekłych i nawykowych zaparciach.



Śliwki powinny być docenione szczególnie przez płeć piękną ze względu na skuteczne działanie w walce z pękającymi naczynkami i powstawaniem zmarszczek, a to wszystko zasługa sporej zawartości witaminy C i K oraz przeciwutleniaczy. Wystarczy rozgnieść śliwki i położyć na twarz w formie maseczki na 20 minut.


Dodatkowo regularne spożywanie śliwek zmniejsza aktywność biomarkerów stanu zdrowia wątroby oraz może działać ochronnie na żołądek w przypadku niewydolności lub uszkodzeń spowodowanych zatruciem alkoholowym.



Wprowadzenie śliwek do jadłospisu w różnych postaciach, pozytywnie wpływa na szereg funkcji w organizmie. To smaczne owoce z mnóstwem prozdrowotnych właściwości, które są znane i stosowane od pokoleń. Idealnie sprawdzą się zarówno jako przekąska, dodatek lub główny składnik potraw, jak i w formie napojów oraz kosmetyków. Świeże, przetworzone czy suszone powinny towarzyszyć w codziennym menu przez cały rok. W programie DietetykPro znajdziesz wiele przepisów ze śliwką w roli głównej, a oto niektóre z nich:

Koktajl ze śliwek i banana

Koktajl z suszonymi śliwkami

Kasza jaglana ze śliwką

Płatki owsiane z orzechami i śliwkami

Ciasto owsiane ze śliwką

Królik duszony z suszonymi śliwkami